Kubbe Bi Sinia - عربی



Kubbeh یا Kibbeh  یکی از خوراکهای رسمی کشورهای عربی مثل لبنان ، مصر ، عراق..... و  حتی اسرائیل هست ، و به غیر از کشورهای نامبرده  در ارمنستان و همینجور ترکیه ،  با نامهای دیگه شناخته شده , که  ترکیبی مشابه همراه با نامهای گوناگون داره 
مدتها پیش براتون دستور کبه رو که از یک دوست لبنانی یاد گرفته بودم گذاشتم ، که باید بگم واقعا  لذیذ بود 
هر چند که بار اولم بود و زیاد مثل دوستم نتونستم خوب در بیارم ، ولی طعمی بسیار لذیذ داشت 
اینبار هم براتون Kubbe Bi Sinia یا Sini Koufta رو میزارم 
که ترکیب مثل قبل میمونه فقط باید کمی هنرمندانه نقش و نگارش داده , که باز بنده به خوبی نتونستم :))
حق رو به من بدید چون بار اولم بود و همیشه بار اولها سخته 
در این کبه به نظر من مراحل پیچیدن  یا پر کردنش راحتتر از اولی هست 

قبل از هر چی بگم که مواد این کبه بر میگرده به ظرفی که برای کار در نظر گرفتید 

مواد لازم :
به ازای ١٠٠ گرم گوشت چرخ کرده ٥٠ گرم بلغور استفاده  کنید 
بهتره گوشت گاو باشه که کم چربه ، و بلغور ها رو چند ساعت جلوتر خیس کنید تا کاملا نرم شه 
پیاز ١ عدد بزرگ 
نمک ، فلفل تند قرمز ، ادویه دلخواه 
روغن زیتون ٣ تا ٤ قاشق 

مواد میانی :
گوشت چرخ کرده ٢٠٠ تا ٣٠٠ گرم 
پیاز بزرگ ١ عدد 
نمک ، فلفل ، زردچوبه 
دانه کاج ، ٥٠ تا ١٠٠ گرم 

طرز تهیه :
ابتدا مواد میانی رو تهیه کنید ، به این صورت که پیاز رو خرد کنید و تفت بدید و گوشت رو اضافه کنید 
ادویه و نمک را اضافه کرده و دانه کاج رو نیز اضافه کنید  ، فقط کمی تفت دادن کافیه 

حالا گوشت چرخ کرده ، بلغور و پیاز رنده شده رو خوب ماساژ بدید ، جوری که چسبندگی پیدا کنه 
اگه دستگاه میکس یا چرخ گوشت داشته باشید بهتره و میتونید همه رو خوب مخلوط کنید تا مثل خمیر شه ، این مواد رو به ٢ قسمت تقسیم کنید یکی واسه زیر مواد ، یکی واسه روی مواد 


ظرف مورد نظرتون رو چرب کنید ، و یک ظرف آب کنار دستتون بزارید 
دستتون رو داخل آب بزنید و از خمیر کمی برداشته و توی دستتون صاف و پهن کنید و کف ظرف مورد نظرتون بزارید و خوب فشار بدید 
دقت کنید زیاد نازک نباشه و خیلی هم ضخیم نباشه 
مرتب مواد رو بر دارید و به همین صورت کنار هم دیگه تو ظرف بچینید تا کاملا یکدست پوشیده شه 
در خاتمه دستتون رو خیس کنید و روی خمیر بکشید تا کاملا صاف شه 
این کار موجب میشه که کوبه شما خشک نباشه و کارتون یکدست و صاف شه 
حالا مواد میانی رو که سرخ کرده بودید روی خمیر گوشتی ریخته و خوب پهن کنید 
و دوباره با تیکه دوم خمیر که کنار گذاشته بودید مثل ردیف اول تکرار کنید و مواد رو بعد از صاف کردن داخل دستتون روی مواد میانی قرار بدید 
فقط کمی فشار بدید که همه به هم خوب بچسبند
* پس مواد سرخ کرده مابین خمیر گوشتی خام میمونه 


دوباره در آخر روی خمیر گوشتی رو با دست خیس شده کاملا صاف و یک دست کنید 
همینجور که گفتم اینجور کبه ها واسه نقششون قابل توجه هست 
در خاتمه با کمک یک چاقو یا هر وسیله دیگه به این صورتی که میبینید کبه ها رو تقسیم کنید ، تا کف ظرف فشار بیارید تا از هم جداشون کرده باشید ، این کار باید حتما انجام بشه ، وگرنه موقع سروش مشکل خواهید داشت 
میتونید به صورت ٤ خانه  هم اینکار رو انجام بدید ، نقشو نگارش دیگه با خودتونه :)))
من از یوتوپ این نقش رو پیدا کردم , شما هم میتونید با نوشتن نام این خوراک پیشنهادهای زیادی دریافت کنید 
در آخر چند قاشق روغن زیتون کف دستتون بریزید و روی کوبه رو خوب آغشته کنید 
حالا ضرفتون رو داخل فر با حرارت ١٨٠ درجه و به مدت ١٥ تا ٢٠ دقیقه قرار بدید 
کبه شما آماده برای میل کردن هست :)
نوش جان ، گیلدا 









Kommentare

  1. وای گیلدا جون ،دستتون درد نکنه و نوش جان این غذا خیلی خیلی لذیذه.اینجا آماده هاش چه به صورت دونه ای چه به صورت صینی تو سوپر مارکت هست ولی من قبلا این غذا رو درست کردم ،البته دستوری که من استفاده کردم به جز بلغور سمولینا هم داشت .می دونید در غذا های عربی چیزی که من خیلی دوست دارم ادویه هاش هستش البته ادویه کاملا بستگی به ذائقه ی افراد داره ولی من مخلوط طعم دارچین که به بلغور می زنن و ادویه ی هایی که به گوشت می زنن شامل جوز هندی ،میخک ،هل، پاپریکا و فلفل سیاه رو خیلی دوست دارم و بویی که در هنگام پختش بلند می شه واقعا عالیه .البته مثلا بابام و مامانم و برادرم دوست ندارن !

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. مرسی ارغوان جون ، به نظر من زیاد خوب نشده ولی لذیذ بود
      چون من از کوبه خوشم میاد
      راست میگی ، ادویه نقش اصلی رو داره ، کوبه های دوستم لبنانی من هم کلی عطر ش با مال من فرق داشت
      متاسفانه اینجا نمیدونم کجا میتونم تهیه کنم ، چون فروشگاه آسیای های ما مربوط به شرق آسیا هست و ادویه های خودشون رو داره

      Löschen
    2. فکر می کنم روش باید کمی بیشتر روغن می زدید.اینجا ادویه های آماده ی کبه هستش ،ولی من تا به حال نگرفتم ولی فکر می کنم اگه از همین ادویه هایی که گفتم استفاده کنیم همون عطر و مزه رو داشته باشه.گیلدا جون ،منم وسوسه شدم دوباره درستش کنم

      Löschen
    3. ارغوان جون یعنی باز هم بیشتر ، آخه گفتم دیگه خیلی چرب میشه
      آخه تو دسر از گوشت گوسفند استفاده کرده بود ، ولی من دیدم گوسفند چربه و از گاو استفاده کردم ، ولی باز دیدم ی عالمه روغن پس داد ، شاید هم علتش همین بود !!!!!!!!
      حالا دفعه بعد کمی بیشتر میزنم

      Löschen
    4. منم گوشت چرخ کرده ای گوسفند نمی گیرم معمولا وحتی گوشت گاو هم کم چربش رو می گیرم .خیلی وقت ها شده که تو دستور گفته گوسفند و من از گاو استفاد کردم و به اون خوبی نشده.می دونی اون که پس می ده همش چربی نیست آب هم هست وقتی چربی کمه گوشت خودش رو بیشتر جمع می کنه .

      Löschen
    5. درسته ارغوان جون ، چون همین حالت بنظرم اومد که گوشت جمع شده ، پس باید دل به دریا بزنم و همون گوشت کوسفند امتحان کنم :))
      <3

      Löschen
  2. چقددددددر لذیذه گیلدا جان ، حالا من اصلا از اینا ندیدم ، الان که ارغوان گفت ، باید برم پیگیری کنم که کجا داره ، واقعا شیک و پیک و لذیذه گیلدا جووووونم

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. البته هممون خوب می دونمیم که کیفیت و بهداشت غذایی که تو خونه پخته می شه خیلی بهتره از آماده های مال بیرونه و این که خودمون می تونیم با توجه به دائقمون توش تغییرتی بدیم .ولی گاهی برای مواقعی که وقت زیادی نداریم میتونیم از اینها استفاده کنیم که به صورت فریزری و آماده ی سرخ کردن هستند و می تونی در قسمت فریزری در کنار سمبوسه و فلافل پیداش کنی .در همون ردیفی که خمیر هزار لا هستش.

      Löschen
    2. مرسی رزکم ، جدی میگی ؟؟ اتفاقا باید اونطرف ها پر باشه ، حتما توجه نکردی ، امتحان کن لذیذ هستند :))

      اتفاقا ما هم اینجا اون توپی هاش رو داریم ، البته به صورت یخی
      ولی این مدلش رو من هم ندیدم

      Löschen
  3. salaam khanomi honarmand
    kheli khoshgel shode hatman ham khoshmazaz
    man chand sale pish khone yeki az dostanam ke nazdike marze aragh zendezi mikonan kobe ra khordam khoshmaze bod vali khodam dorost nakardam hatman ba dastor vaalbate rahnamaie shoma ke koja mitonam balghortahiye konam hatman dorost mikonam va khabaresh ra be shoma ham midam
    ayam be kameton

    AntwortenLöschen
  4. سلام مریم جون ، مرسی از این همه محبتت
    عزیزم اگه ایران هستی فکر کنم سپرها داشته باشه
    ولی اگه آلمان هستید بهترین بلغور رو فروشگاهای real داره که هم تمیزه و هم ریزه
    به غیر از اون فروشگاه Netto و مغازه ترکها هم میتونید پیدا کنید

    AntwortenLöschen
  5. عزیزم مثل همیشه عالی شده باید خیلی هم خوشمزه باشه راستی بلغور ریز استفادهه کردی درسته

    AntwortenLöschen
  6. مرسی عزیزم
    آره کاملا ریز و همیشه از Real میخرم ، هم تمیزه و هم خوبه

    AntwortenLöschen
  7. گيلدا جون اين كه خيلى هم خوب شده! چرا خواهر رضايت ندارى؟من تا حالا اين مدليش رو نخوردم! از اون مدل ها خوردم كه مثل كوفته درست ميشه! ولى اينم بايد خوشمزه باشه! ... ممنون براى معرفيش

    AntwortenLöschen
  8. مرسی شبو جون ، فکر میکنم مثل اون فیلمی که دیدم صاف نشده هر چند که خیلی خامیرش نرم بود
    به هر حال ی اشکالی توش میبینم که نمیدونم کجاست :)))))))))))))
    من تو اون کوفته ها سبزی میریزم ، ولی این سبزی نداشت ، وگرنه طعمشون مثل هم میمونه عزیز

    AntwortenLöschen

Kommentar veröffentlichen

Beliebte Posts