مربای آلبالو



یادمه اون زمان که ایران بودم همش واسه مربا ، چه حاضری  و چه خونگی مرباهای تیکه ای از میوه میخوردم 
واسه همین وقتی که تو مجله های خارجی عکس مارمالاد رو میدیدم ، خیلی خوشم میومد و از مادرم در خواست میکردم که ١ بار هم شده مثل اونها درست کنه 
اون بنده خدا هم ی چیزی مثل هویج رو رنده میکرد تا صدای بنده رو بخوابونه :))) 
ولی من هم هیچوقت راضی نبودم ، هر چند که صحبتی هم نمیکردم و با کمال لذت میخوردم 
الان که چندین سال از خونه دورم همش و همش تو فروشگاهها انواع و اقسام مارمالاد میبینم ،البته به صورت تیکه ای هم هست ولی نه اونی که ما تو ایران داشتیم ،  و حالا بدجوری دلم هوس اون مرباهای تیکه ای رو میکنه :))
خدا هم از کار من در تعجبه :))))) 
ولی خوب این بود که نا امید نشدم  و دنبال خیلی از مرباها رفتم و همه رو هم با نتیجه خوب تهیه کردم 
تو این مرباها به جرات میتونم بگم که بیشتر از ١٥ یا ١٦ سالی هست که آلبالو واسه مربا پیدا نمیکردم و واسم یک رویا شده بود 
تا اینکه مدتی پیش یکی از دوستان آلمانی بهم گفت که در بازار روز میتونم به عنوان گیلاس ترش تهیه کنم 
بگذریم که از گشت و گذار ما هم ٢ سالی گذشت و ما همچنان پیدا نکردیم ، تا اینکه هفته پیش با کمال نا امیدی سری به بازار روز زدم و بر حسب تصادف  تونستم به آرزوی چندین و چند ساله خودم برسم :)))) 
از هولم ٣ تا بسته داشت که هر ٣ رو خریدم تا باهاشون مربا تهیه کنم 
و این نتیجه کارم بود ، که بسیار از خوردنش لذت میبرم ، و جای شما هم خیلی خیلی خالی 

اجازه بدید یک دفعه طرز تهیه و مواد رو با هم عنوان کنم 

اصولا واسه تهیه مربا به همون وزن میوه ، شکر میریزم 
البته این واسه من بستگی به نوع میوه هم داره ، مثلا چون آلبالو ترش بود ، از شکر بیشتری استفاده کردم 
پای ثابت مرباهای من شکر ژله ای  هست که همیشه چند قاشق به مرباهم اضافه میکنم تا حالت ژلاتینی و شفافی پیدا کنه 
ظرفی هم که واسه مرباهم استفاده میکنم یک ظرف لعابی سنگین هست که اگه دوست داشتیدظرف مسی هم انتخاب خوبی هست 
اینجور ظرفها رنگ مربا و پخت اون رو بهتر انجام میده 
اگر هم که نداشتید ، از ظرفهای معمولی استفاده کنید 
واسه این مربا از ٧٣٠ گرم آلبالوی بدون هسته  ، و ٧٥٠ گرم شکر استفاده کردم 
اول از همه هسته آلبالوها رو با یک خودکار بیک در آوردم ، اول کمی براتون سخته ولی چند تا رو که در بیارید ، دیگه پروفی میشید :))))


شکر رو لابلای آلبالوها ریختم و به مدت ١ شب تا صبح به اونها اجازه دادم تا آلبالوها به آب بیفتند 
و روز بعد با حرارت ملایم شروع به پختنش کردم 


دقت کنید که دقایق اول رو باید مدام پیشش باشید ، چون کف میکنه و باید کفش رو بگیرید تا سر نره 
ولی بعد از چند تا جوش خوردن همه چیز درست میشه 


من واسه عطر و بوش از پوست لیمو ترش استفاده کردم و دوست نداشتم  که با هل  یا وانیل یا گلاب مزه دیگه ای پیدا کنه 
وقتی به جوشهای ریز افتاد چند قاشق شکر ژلاتینی رو هم همراه با ٢ قاشق آب لیموی تازه اضافه کردم 
بعد از اینکه باز کمی جوش زد خاموش کردم و بلافاصله داخل شیشه های کوچیک ریختم و دربش رو محکم بستم 
و این بود که مربای خوشکل و خوشمزه من آماده  شد :)
نوش جان ، گیلدا 


پخت این خوراک با توجه به میل شخصی و علایق خانوادگی میباشد 







Kommentare

  1. نوش جونت گیلدا جون . خیلی‌ خوش و آب و رنگ شده عزیزم .

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. مرسی عارفه جون ، رنگش خیلی بهتر بود ، ولی اونروز آفتاب هی میرفت و میومد ، نذاشت اونجور که میخواهم عکس بگیرم :)

      Löschen
  2. انقدر عکست واضحه که گیلدا جان ، دلم میخواست با دستم یه دونه از اون قلبمه ها رو بردارم ، خیلی عالی و خوشرنگ شده ، منم مثل توئم، هر چیزی که دم دستم باشه هوس نمیکنم، اونیکه ازم دوره رو هوس میکنم و یه شباهت دیگه هم داریم اینه که وقتی یه چیزی که دنبالش بودم پیدا میکنم ، هول میشم و یه عالمه ازش برمیدارم :))))))
    ایده ی شکر ژله ای هم عالی بود ، باز هم ممنون خوشگل خانوم

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. مرسی رزکم ، انگار نقطه های مشترکمون داره بیشتر و بیشتر میشه :)))))))))

      Löschen
  3. عزیزم خیلی عالی و خوش آب و رنگ شده نوش جونت راستی اون روش خودکار بیک هم خیلی جالب بود

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. ها ها مرسی اعظم جون ، دیگه ی جوری باید احتیاجات بر طرف شه دیگه :))))

      Löschen
  4. سلام گيلدا جون. خوبي خانوم؟ شرمنده كه يه مدت نرسيدم به خاطر مشغله سر بزنم. به به! چه مرباهاي خوشگلي! كلي دلم خواست!!!منم هميشه از اين شكر ژلاتيني ها ميگرم! خيلي خوبن!.....بوووووووووووووس

    AntwortenLöschen
  5. شبو جونم م م م ، سلام م م
    خوبی عزیزم ، همین امروز میخواستم برات پیغام بزارم که چرا پیدا نیستی ؟؟
    مرسی عزیزم ، جات طبق معمول خالی ، خوشحالم که باز در جمع ما هستی نازنین :******

    AntwortenLöschen
  6. salam chera inghadr ba ehsasate Adam bazi mikonid shoma akhe
    manam mikham az on morabaye albalooooooooooooooooooooo
    khodeton midonid ke inja albalo peyda nemisheeeeeeeeeeeeee

    AntwortenLöschen
  7. سلام مریم جون ، شرمنده بخدا
    هستش عزیزم ، بازار روزش داره ، من هم فکر میکردم که نباشه
    ولی باید بپرسید از فروشنده های بازار روز ، چون زیاد طرفدار نداره واسه همین بعضی ها تو دید قرار نمیدند
    به هر حال الان فصلش هست ، بجنبید تا تمام نشده :)))))))))

    AntwortenLöschen
  8. به به! گیلدا جون دهانم آب افتاد! من عاشق مربای آلبالو هستم ...یادمه ایران که بودم همیشه خونمون مربای آلبالو داشتیم اما قدرش رو نداشتیم! الان در حسرتش به سر میبرم! من اینجا آلبالو پیدا نکردم ...نوش جونتون. جای ما هم بخورین!

    AntwortenLöschen
  9. درکت میکنم نسیم جون ، اتفاقا بالا هم همینو نوشتم که قدرش رو نداشتیم حالا باید در بدر دنبالش بگردیم :))
    مرسی عزیزم

    AntwortenLöschen

Kommentar veröffentlichen

Beliebte Posts