شامی پوک ، یا شامی لپه یا شامی رشتی




سالها بود که این شامی رو نخورده بودم، نه واسه اینکه کار سختی بود ، واسه اینکه شامی های مادر مزه دیگه داره :)
این روزها تو فیسبوک سخن از شامی پوک ، یا شامی لپه یا شامی رشتی زیاده ، چون پای ثابت سفره های افطاری هست 
این بود که من هم تصمیم گرفتم واسه یاداوری خاطرات زیبای گذشته ، درستش کنم 
البته قبلا یک شامی دیگه با نام شامی کوبیده براتون گذاشته بودم ، که در واقع با باقیمانده کوبیده آبگوشت تهیه میشد
میشه بگید این هم شبیه به همونه ولی با کمی طعم متفاوت 



مواد لازم :
لپه ٢٠٠ گرم 
گوشت گوسفندی ٢٠٠ گرم ، البته با گوشت بوقلمون هم خوب میشه 
سیبزمینی ٣ تا ٤ عدد متوسط 
پیاز ١ عدد متوسط ، که من معمولا نمیزنم 
سیر ٢ حبه ، به صورت له شده 
نمک ، فلفل ، زرد چوبه 
سبزی جعفری یا گیشنیز خرد شده ٢ تا ٣ قاشق 
تخم مرغ ١ عدد
در صورت احتیاج چند قاشق پودر سوخاری یا نان تست خیس شده 


لپه ها رو چند ساعت جولتر خیس کرده و بزارید بپزه ، در حد  له شدن :)
سیبزمینی ها رو هم بپزید ، و همینجور گوشت رو . میتونید جدا جدا اینکار رو انجام بدید یا همه رو با هم 
البته سیبزمینی رو حتما با پوست بپزید تا آب به بافتش نره و موقع مخلوط کردن مواد نرمی نداشته باشید 
حالا همه مواد رو با هم خوب میکس کنید ، باید حسابی له شه ، مثل یک خمیر
اگر بعد از مخلوط تمامی مواد , متوج شدید که کمی به دستتون میچسبه یا تو روغن وا  میره بهش کمی ارد سوخاری یا نان تست خیس شده اضافه کنید 


حالا یکی یکی اونها روتو دستتون گرد کنید و با انگشت یک سوراخ وسط شامی بزارید و سرخ کنید ، فلسفه سوراخ وسط این شامی ها رو نمیدونم ولی تا یادمه یکی از موارد استانداردش بوده :))) 
این کار رو با دستهای خیس بهتر میتونید انجام بدید 
بزارید کاملا ١ طرف سرخ شه و بعد طرف دیگه رو سرخ کنید 
به همین راحتی ، امتحان کنید ، حتما خوشتون میاد 
نوش جان ، گیلدا 

* پخت این خوراک با توجه به میل شخصی و علایق خانوادگی میباشد 






Kommentare

  1. به به گيلدا جون چه شامى خوش رنگى شده! كلى دلم هوس كرد! پاشم برم منم موادش رو آماده كنم و بدرستم! دستت طلا خانوم خوش سليقه

    AntwortenLöschen
  2. مرسی عزیزم ، جدی جدی خوشمزهست
    پاشو پاشو خواهر ، برو بدرست خبرش رو هم بده :))
    <3 <3

    AntwortenLöschen
  3. چقدر خوشرنگ شده ، به به ، دستت درد نکنه ، مامان من همیشه یه شامی درست میکرد به اسم شامی لپه ، اما توش سبزی نمیریخت ، منم درست میکنم ، حالا یه بار هم باید اینطوری درست کنم، میدونی که من دیگه شمالی شدم رفت پی کارش :))))))))

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. چه جالب رزی جون ، چون این شامی مختص شمال هست
      البته این رو هم بگم که من تو سمت ما یعنی قسمت شرقی گیلان بیشتر با سبزی میدیدم
      ولی اکثرا بدون سبزی درست میکنند
      بلهههههه از این بابت که شمالی شدی که شکی درش نیستتتتتتتتتتت :)))))))))

      Löschen
  4. عشق منه .ما سیر نمی ریزیم توش

    AntwortenLöschen
  5. من هم خیلی دوست دارم ، و این شامی بعد از ١٥ ، ١٦ سال خیلی بهم مزه داد :))
    اینبار امتحان کن هانی جون ، خیلی خوشمزه میشه
    ;)

    AntwortenLöschen
  6. خیلی عالی شده گیلدا جونم ،خیلیی هوس انگیزه،دستتون درد نکنه و نوش جان .ما تو شامی لپه یا همون شامی پوک سبزی و سیر نمی ریزیم ولی این به نطرم خیلی خوشمزش می کنه .ما هم همیشه یه سوراخ وسطش می کنیم ،شاید چون فکر می کردن و سطش خام می مونه و درست نمی پزه .مامانم هر وقت کتلت درست می کرد یه کوچولوی گرد که وسطش هم سوراخ داشت برای من درست می کرد برای همین من خیلی این شکل رو دوست دارم !
    من مدت هاست که شامی لپه نخوردم

    AntwortenLöschen
  7. چه جالب ارغوان جون ، پس شما هم اینجور شامی دارید ؟؟ اتفاقا رزک هم همینو گفت
    البته قسمتهای شرق گیلان توش سبزی میریزند ، مثلا خانواده همسرم که رشتی هستند ، نمیریزند
    فلسفه ریختن سیر هم تو خانواده ما بوده :))) آخه پیاز همه چیز رو نرمتر میکنه و چون مایه این شامی بسیار نرمه مادرم از ریختن پیاز صرفنظر میکرد و سیر میریخت
    که باید بگم خیلی هم لذیذ میشه ، و همینجور مقداری زعفران دم کرده باز خوشمزه تر میکنه ؛)
    مرسی از کامنتت عزیزم

    AntwortenLöschen
  8. ببینم میتونم با گوشت گیاهی درستش کنم :)

    دستت درد نکنه

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. خواهش میکنم لیلا جون

      عزیزم مهم اون چسبندگی هست ، اگر برات به وجود بیاره میشه

      Löschen
  9. خیلی عالی بود،یه نوع شامی بلوچی هم هست با لپه که مثل همینه تقریبااما سیب زمینی نداره به جای گوشت گوسفند هم گوشت مرغ می ریزن..از این دستور عالی هم ممنون خیلی خوب شد

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. مرسی دوست عزیز
      پس اونی که شما میگید هم باید لذیذ باشه
      البته ی مدل کوکو هم ما داریم که ازباکوی روسیه گرفته شده با نام بادکوبه که همین ترکیبات شما هست

      Löschen
  10. vayyy kheileiii mamnoon gilda joon agar bedoonid man chand vaght donbale dastoore in shami boodam :) baceh bodam khorde boodam :) alie <3 kheilei merc emshab dorostesh mikonam :D

    AntwortenLöschen
  11. خوب فاطمه جون بهم میگفتی که دنبالش هستید :)))
    به هر حال خوشحالم که مثمر ثمر واقع شدم نوش جونتون باشه

    AntwortenLöschen

  12. وای که چقدر نوستالژی داره این شامی...دارم می درستمش برای امشب...البته یه کوچولو ورژن ما با مال شما فرق میکنه...یه روزی باید ورژن شما رو هم امتحان کنم چون هم سبزی داره و هم سیر منم که عاشقشونم

    AntwortenLöschen
  13. شادی جون , من فکر کنم قدم به قدم گیلان این شامی رو ی جور درست میکنن :)))))))

    AntwortenLöschen
  14. سلام.مامانم شامی رو با موادی مثل آبگوشت همراه جعفری ویک سبزی بنام زردرنگ بویه و پیاز بطور همزمان می‌پزه که خیلی خوشمزه میشه.من کمی زعفران هم می ریزه که خوش طعمش میکنم.البت مال شما هم خیلی خوش آب و رنگه.

    AntwortenLöschen

Kommentar veröffentlichen

Beliebte Posts