خورشت شورجا - آذربایجان غربی




یکی از صفحاتی که اکثر اوقات بهش رجوع میکنم * آشپزخانه سبز هست 
چون با دنیای از خوراکهای سنتی کشورمون آشنا میشم که شاید اسم نصف اونها رو هنوز نشنیدم  
تا به حال هم خیلی از دستوراش استفاده کردم و براتون تهیه کردم 
و اینبار هم این خورشت رو امتحان کردم که با توجه به موادش برام خیلی جالب اومد 
متاسفانه نمیدونم مال کدوم استان از کشورمون هست ، اگه شما میدونید بهم بگید

در تاریخ 13. 07 . 28
*خوب اینجور که دوستان عزیزم واسه من جستجو کردند این خورشت بر میگرده به استان آذربایجان غربی ، که واسه ایاد و مراسم راسمیشون استفاده میشده ، ممنونم از اطلاعات خوبشون 

مواد لازم :
گوشت گوسفندی ، ٢٠٠ تا ٣٠٠ گرم 
ماست پر چرب حدود ١ پیاله کوچک 
تخم مرغ ٦ عدد که من از ٤ عدد استفاده کردم 
زعفران دم کرده 
نمک ، فلفل 
پیاز ١ عدد بزرگ 

طرز تهیه :
پیاز را خرد کرده و سرخ میکنیم ، گوشت را به صورت قرمه تیکه کرده و اضافه میکنیم و کمی تفت میدهم 
مقدار کمی آب اضافه کرده و میگذریم تا گوشت کم کم بپزه  و آب اون  به روغن بیوفته و نمک را اضافه میکنیم 
جداگانه درون ظرفی تخم مرغها و ماست و زعفران رو با هم خوب مخلوط میکنیم و کمی فلفل و نمک نیز میزنیم 
دقت کنید که نمک کمتر از حد  معمول باشه ، چون ماست بعد از جوشیدن کمی به ترشی و شوری میزنه 



مواد ماست و تخم مرغ رو به خورشت اضافه کرده و خوب هم میزنیم تا جوش بیاد و بعد حرارت را کم کرده تا آبش کشیده شه 
و حالا خورشت شما آماده سرو هست 
نوش جان ، گیلدا 

* پخت و تهیه این خوراک با توجه به میل شخصی و علایق خانوادگی میباشد 



Kommentare

  1. خیلی جالب بود ، تا حالا توی خورش ماست استفاده نکردم ، توی جوجه کباب ماهیتابه ای استفاده کردم ، اما برای گوشت نه ، خیلی باید خوشمزه باشه ، دسسسستت درد نکنه و نوش جونتون

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. مرسی رزکم ، اره واسه من هم خیلی جالب توجه بود
      من همیشه عاشق نو آوری هستم یا چیزهای که خیلی ها ریسک میکننند و تهیه نمیکنند ، دوست دارم ١ بار ببینم چجوری هست :))
      این بود که این هم برام جالب بود
      فکر میکنم این حس در تو هم باشه
      ;)

      Löschen
  2. سلام گیلدای عزیز. دلم برات خیلی تنگ شده بود. میبخشی که وی- پی- انم قطع هست و نمیتونم بیام پیشت. اما همیشه به یادت هستم.و امیدوارم هر چه زودتر مشکل حل بشه و بتونم تند تند بهت سر بزنم.

    منتظرت هستم و آپم

    توی فیس بوکم بزنی دنیای شیرین آشپزی میتونی پیجم رو ببینی

    قربانت

    AntwortenLöschen
  3. سلام نگین نازنین
    عزیزم خوشالم که باز میبینمت ، راسته من هم مدتی پیش از طریق وبلاگهای ایرانی ویروسی شدم و این بود که مجبور بودم اونها رو از لیست بیرون بکشم وگرنه گوگل اجازه ورود به وبلاگ خودم رو نمیداد
    و به خاطر همین هم از ترسم بیشتر وبلاگهای ایرانی رو از لیست بیرون آوردم
    و اکثر اونها رو از طریق فیسبوک دنبال میکردم
    مرسی از کامنتت عزیزم

    AntwortenLöschen
  4. راستی ی چیز دیگه من نمیدونم این پیج تو فیسبوک مال خودتون هست یا نه
    به هر حال خواستم بگم که انجا منو بان کردند
    :)))))))))

    AntwortenLöschen
  5. چه اسم بامزه ای داره ،منم تا به حال اسمش رو نشنیده بودم ولی
    خوشمزه به نظر میاد ،منم باید امتحانش کنم .دستتون درد نکنه گیلدا جون و نوش جان

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. اره واسه من هم جالب بود :)) یک طعم کاملا متفاوت
      مرسی عزیزم

      Löschen
  6. دوست دارم که دستورای جدید رو امتحان میکنی این خیلی خوبه این خورش هم باید خیلی خوشمزه باشه موادش که عالی هست گیلدا جان هم درستش کنه دیگه حرف نداره راستی تو اصفهان یه خورشی به اسم خورش ماست هست شاید این همونه البته من نخوردمش فقط اسمشو شنیدم نوش جونتون عزیزم

    AntwortenLöschen
  7. بله اعظم جون ، من معمولا از این ریسکها زیاد میکنم ، البته اگه خودم باشم ، چون همسرم کمی ایراد گیره تو این پروژه های من :))))
    عزیزم اون خورشت ماست فرق داره ، در واقع نام خورشت داره ولی یک جور دسر هست ، چون شیرینه

    AntwortenLöschen
  8. گیلدای عزیزم دستتون درد نکنه از دستورش راحت میشه متوجه طعم لذیذش شد عالی شده . درضمن این خوراک مال استان آذربایجان غربیه ........ خیلی
    کار قشنگیه که هرکس بتونه این خوراکهای خوشمزه رو درست کنه و به نحوی معرفی کنه مثل همین که شما الان معرفی کردید...ماشالله ایران گنج تنوع غذائیه .....شاد و موفق باشید دوست عزیزم..♥

    AntwortenLöschen
  9. بله عزیزم ، دقیقا حق باشماست ، گاهی اوقات با دوستان نزدیک آلمانی که دوره میزاریم و هر بار ١ نوع غذا رو براشون تهیه میکنم
    باورشون نمیشه که این همه تنوع غذایی میتونه وجود داشته باشه
    مرسی از کامنت عزیزم

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. عالیه ..... با این ترتیب مثل نماینده های فرهنگی ایران هستیم در خارج از کشور به یه نحوی دیگه... بقول اینجائیها

      mach weiter so ......viel glück ♥

      نوش جون همتون باشه

      Löschen
  10. ها ها ها ، بله همینجوره

    Danke mein guter Freund

    AntwortenLöschen

Kommentar veröffentlichen

Beliebte Posts