پلو لخ لاخ - بوشهری


مدتی میشه که این دستور رو جاهای مختلف میبینم 
از اونجایی که این پلو با ماهی سر و کار داشت این بود که سریع به  نوشتن دستورش کردم این دستور رو شخصی  بهم معرفی کرد که خودش میگفت بوشهری هست و من با اعتماد ازش دستور رو گرفتم چون معتقد هستم هر کس خوراکهای شهر خودش رو بهتر از دیگران میدونه ولی متاسفانه انگار خودش هم  اشتباه انجام میداده :)))
 با کمک پگاه جون متوجه شدم که ترکیب گشنیز با شنبلیله که در واقع همون پلو میگویی که دستورش رو گذاشتم با نام لخ لاخ خوانده میشه
البته من قبلا یک پلوی دیگه با میگو تهیه کرده بودم که طرز پخت اونو از زن دایی  خودم که  اهوازی بودند یاد گرفتم 
و الان با تعقیر چند سبزی ، کلی مزه اونها با هم فرق میکنه
و اگه در ترکیب سبزی تره و شوید باشه ، میدوم
حالا شما اینو هر چی دوست درید صدا کنید من که لخ لاخ میگم ، چون به اون بیشتر شبیهه :))

مواد لازم :
برنج آبکش برای ٣ نفر 
سیر ٤ تا ٥ حبه 
پیاز ١ عدد بزرگ 
ماهی فیله شده ٥ تا ٦ عدد ( من از ماهی pangasius استفاده کردم )
سبزی شامل : شوید ، گشنیز از هر کدام ١٠٠ گرم 
رب گوجه ٢ قاشق ، که من استفاده نکردم 
فلفل سبز تند ، به مقدار لازم 
نمک ، فلفل ، زرد چوبه 
در صورت تمایل پودر لیمو امانی ، ٢ تا ٣ قاشق . که بهتره فقط از گوشت لیمو امانی استفاده شه تا به تلخی نزنه یا آب تمبر هندی ١ استکان 

طرز تیهه :
سبزیجات رو خرد کرده و همراه با پیاز خرد شده و سیر له شده تفت بدید ، اگر مایل بودید از رب استفاده کنید در همین مرحله اضافه کرده و چند قاشق آب بریزید تا موادتون یکدست شه 
ماهیها رو واسه اینکه له نشه به این صورت کار کردم : اونها رو مکعبی بریدم ، با آردی که مخلوط از چند ادویه بود آغشته کردم 


و سرخ  کرده و کنار گذاشتم 
حالا برنج آبکشیده رو به مواد سبزیجات اضافه کنید و مقداری داخل قابلمه بریزید . میتونید از کاهو واسه ته دیگه استفاده کنید 
روی برنج مقداری از ماهی رو چیده و پودر لیمو امانی بپاشید 
و دوباره اینکار رو تکرار کنید 
با حرارت کم بزارید تا برنجتون دم بکشه و بعد میل کنید :)
نوش جان ، گیلدا 

* پخت این خوراک با توجه به میل شخصی و علایق خانوادگی میباشد 







Kommentare

  1. میدونم خوشمزست ، به به ، من این رو به اسم دمی لخلاخ درستش کردم ، نوش جان

    AntwortenLöschen
  2. مرسی رزکم ، اره جدی جدی خیلی لذیذ بود
    من واسه بار اولم بود که خوردم ، که دوستان میگند به صورت کته یا دمی مزه اش کلی فرق داره
    حالا باید اونجوری هم امتحان کنم :))

    AntwortenLöschen
  3. salam khanomi khobin hataman dorostesh mikonam be nazar ke khoshmaze miyaddddddddddddddddd
    mishe lotf konid va begin mahi ke estefade kardin tazeast ya yakhzade az koja mitonam tahiye konam
    shad bashin

    AntwortenLöschen
  4. سلام مریم جون ، بله بسیار لذیذ بود و جای شما دوستان خالی :)
    عزیزم اگه آلمان هستید من این ماهی رو از آلدی خریدم و یخی هم بود
    موفق باشی عزیزم

    AntwortenLöschen
  5. مطمینم که خیلی خوشمزه هست دستت درد نکنه نوش جانت

    AntwortenLöschen
  6. اره اعظم جون ، از اونجای که فکر میکنم تو هم مثل من عاشق ماهی هستی ، میتونم فقط بگم که امتحان کن

    AntwortenLöschen
  7. گیلدا جان با گوشتهای دیگه هم میشه درست کرد؟

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. سیما جون شاید بشه ، ولی دیگه این نمیشه :))
      معمولا اینجور سبزیجات رو واسه گوشتهای مثل ماهی استفاده میکنند که بوی ماهی رو بگیره
      ولی باز میتونید امتحان کنید و لطفا نتیجه اونرو به من هم بگید :)

      Löschen
  8. خیلی عالی به نظر میاد این غذا ،دستتون درد نکنه و نوش جان .الان چند وقت که هی دوستان درست می کنن و من دلم می خواد ،باید دست به کار بشم

    AntwortenLöschen
  9. مرسی ارغوان جون ، اره دقیقا همینجوره ، الان مدتی هست که صدر مجلس شده :)))))

    AntwortenLöschen
  10. منم باید درست کنم ببینم چیه.مرسی عزیزم

    AntwortenLöschen
  11. خواهش میکنم ، به ما هم خبرش رو بدید :)

    AntwortenLöschen

Kommentar veröffentlichen

Beliebte Posts