Croissants selon “Lenôtre” - کروسانت


یادمه خیلی وقت پیش یک خانومی ازم سوال کرد که میتونم کروسانت درست کنم و دستورش رو بزارم
من هم تو گوگل خیلی گشتم و چندین رسپت خوب دیدم ، و به این نتیجه رسیدم که بهتره فراموشش کنم :)) چون کار راحتی برام نبود
ولی امروز به این نتیجه رسیدم که خواستن توانستن هست و با کمی تمرین میشه بهش رسید
البته ی دستوراتی مثل خمیر ١٠٠٠ لا یا همین دستور جز دستورهای هست که اگه اولین بار خرابش کنم ، دیگه خدا بدونه بار دومم کی باشه ...... اینه که خدا هم دل این حقیر رو دیده و واسه بار اول جوابم داده :)) 
 این دستور مهناز جون ، واسه خمیر کروسانت هست که میتونید بهش مراجعه کنید 

 selon در ترکیب اسم سر تیتر این پست  یعنی * مطابق 
در واقع مطابق با دستور آقای Lenôtre
که عکسش رو پایین میبینید 



من بر خلاف دستور گفته شده این خمیر رو ٢ بار داخل یخچال گذاشتم و نتیجه این شد که میبینید
فکر کنم واسه همین پف لازمه رو نداشت ، ولی مزه اون بسیار عالی و لذیذ بود 

و اما مواد لازم :
 خمیر مایه تازه ٢٠ گرم 
شکر ٥٠ گرم 
نمک ١٥ گرم ( یادتون باشه که وجود نمک موجب میشه که بتونید خمیرتون رو بهتر و راحتتر پهن کنید )
کره ٢٦٠ گرم + ٤٠ گرم ( تاکید میشه  که حتما از کره استفاده شه نه از مارگارین ) 
آب و شیر ، از هر کدام ١٢٠ میلی لیتر 
آرد ٥٠٠ گرم 

برای روی نانها ١ عدد تخم مرغ 
در صورت تمایل کروسانت  شکلاتی ، مقداری شکلات تخته ای 

با این مقادیر میتوان حدود ٣٠ عدد کروسانت  کوچک تهیه کرد 

طرز تهیه : 
١- خمیر ترش رو همراه با ٢ قاشق آب ولرم مخلوط کنید 
٢- نمک و شکر را همراه با ٢ قاشق شیر مخلوط کنید و خوب هم بزنید 
٣- شیر و آب را مخلوط کنید همراه با ٤٠ گرم کره بزارید تا گرم شه ، در حدی  که کره آب شه 


٢٦٠ گرم کره رو لای سلفون گذاشته و با وردنه کمی صافش کنید 

ارد رو درون ظرفی ریخته و کمی وسط آنرا گود کرده 
به ارد اول مخلوط شماره ٢ را اضافه کنید ، کمی هم بزنید 
سپس مخلوط شماره ٣ را اضافه کرده و خوب هم بزنید 
و در اخر مخلوط شماره ١ را اضافه کرده و خمیر رو خوب ورز بدید تا یکدست شه و به دست نچسبه 



روی خمیر را با پارچه ای که کمی خیس شده بپوشانید  و خمیر را در جای گرم به مدت ١ ساعت قرار بدید تا حجمش ٢ برابر شه 
سپس با انگشت به خمیر به آرامی فشار بدید تا پفش بخوابه و روی اونرو با سلفون پوشانده و دوباره به مدت ٢ ساعت ولی اینبار داخل یخچال قرار بدید
در این مدت دوباره خمیر حجم پیدا میکنه 



حالا خمیر رو مثل خمیر ١٠٠٠ لا پهن کنید و کره رو داخلش بزارید و دوباره اطراف خمیر رو روی کره بپوشانید ، مثل پاکت نامه 
با وردنه کمی روی خمیر فشار بیارید و بعد از وسط خمیر به بالا و دوباره از وسط به پایین وردنه کنید تا پهن شه ، این کار رو به آرامی انجام بدید 
سعی کنید برای باز کردن خمیر اگه روی سطح کارتون ارد میپاشید ، ارد اضافه رو بگیرید 
خمیر را از پایین یا از بالا به وسط آورده ، و قسمت مقابل را روی قسمت تا کرده بیارید ، که در واقع ٣ قسمت تا میکنید 
و داخل سلفون پیچیده و به مدت ٣٠ دقیقه تا ١ ساعت داخل یخچال بزارید 
بعد بیرون آورده و دوباره به آرامی وردنه میکشیم ، دقت کنید که قسمت تا خورده زیر باشه 
١ بار دیگه اینکار رو انجام بدید 
و واسه بار دوم میتونید خمیر رو پهن کنید و به شکل مثلثی برش داده و از قسمت پهن اون به قسمت باریک لول کنید 
اگر مایل بودید میتونید ١ تیکه شکلات هم اول کار بزارید و با اون لول کنید 



خمیرها رو بعد شکل  دلخواه در آوردن داخل سینی  فر و روی کاغذ روغنی چیده و به همون صورت ١ ساعت در جای گرم استراحت  میدیم 
سپس تخم مرغ را خوب زده و روی خمیرها میمالیم ، و اونها رو داخل فری که از قبل گرم شده با حرارت ١٨٠ درجه و به مدت ٢٠ تا ٢٥ دقیقه قرار بدید 

نوش جان ، گیلدا 








Kommentare

  1. چه جالب ،منم یکشنبه این کروسان رو درست کردم و موفقیت آمیز بود ،البته مثل مال مهناز جون نشد چون من اولین بار بود با این متد کار می کردم و هیچ وقت حتی خمیر هزارلا رو هم درست نکرده بودم .مال شما خیلی عالی شده؛دستتون درد نکنه و نوش جان .مال من هم قسمت دوم خمیر بهتر از اولیش شد چون برای دومی تجربه داشتم ،ولی کلا راضی بودم و به نظرم واقعا خوشمزه تر از مال بیرون شد .ولی همون طور که شما گفتید معلوم نیست که دفعه ی بعدش کی باشه .

    AntwortenLöschen
  2. جدی میگی ارغوان جون ، بی صبرانه منتظرم که مال تو رو هم ببینم
    خوب این جور چیزها مثل کتلت میمونه ، همه از گوشت و سیبزمینی استفاده میکنند ، وی اگه پیش ٢٠ نفر بخوری کلا مدل و طعمش فرق داره
    حالا هم کار ما شده همه از ١ رسپت استفاده کردیم ولی با شکلی متفاوت :))
    ولی باز هم آفرین که واسه اولین بار تونستی خوب در بیاری

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. مال من به خوبی مال شما نیست ،ولی نا امید نشدم و چون مزش خوب بود و بهم چسبید دوباره امتحانش خواهم کرد ولی چون وقت گیره معلوم نیست که کی باشه !!!

      Löschen
    2. اره ارغوان جون ، به نظر من هم واسه طعم کره مزه اش خیلی خوب میشه
      من از این کروسانت ٥٠ / ٥٠ راضی هستم ، بنظرم مال مهناز جون بیشتر پف کرده بود

      Löschen
  3. چقدددددر عالی درآوردی گیلدا جان ، چه بافتی داره ، آفرین به تو که همه ی دستورات سخت رو امتحان میکنی ، نوششش جونتون

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. مرسی رزکم ، اره دیگه یا میزنیم خراب میکنیم ، یا اباد میشه :))))))

      Löschen
  4. برای بار اول خیلی هم خوب شده ،و خوبه که دو بار بهش استراحت دادی چون در کتاب یکبار باید استراحت کنه که بنظر من اینجای کار کمی اشکال داره ولی گیلدا جون ایندفعه سه بار استراحت بده و کره را 60 گرم کن دیگه میشه خود خودش همون کروسانت واقعی پاریس.

    AntwortenLöschen
  5. جدی میگی ؟؟ مرسی
    حالا من فکر کردم چون ٢ بار استراحت دادم ، پف نکرده :))
    باشه حتما دفعه بعد ٣ بار امتحان میکنم ؛)

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. در ضمن بعد از این که تو سینی فر چیدید دو ساعت بهش استراحت بدید و نه یکساعت

      Löschen
    2. ارغوان جون ، حتما دفعه بعد اینکار رو خواهم کرد ؛)

      Löschen
  6. دستتون درد نکنه گیلدای عزیز خیلی عالی و قشنگ شده دیگه میخواستید از این بیشتر پف کنه ؟ .....کاملا اندازه ست ..من عاشق خمیر هزارلای خونگی هستم چون همیشه هم مزه ش خوب و تازه ست و هم شکل و ریختش خیلی بهتر میشه .... حداقل آدم میدونه چی برای خانواده یا مهموناش درست کرده ...نوش جونتون باشه♥

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. مرسی صفای نازنین
      اره عزیزم ، فکر میکنم کم پف کرده :)))
      حق با شماست جدی جدی خمیرهای خونگی چیز دیگه میشند ، امیدوارم که همه واسه ١ بار هم که شده امتحان کنند

      Löschen
  7. سلام یک خواهش داشتم اگه میشه اندازه ها رو به دی سی لیتر بذارید من نمیدونم گرم چقدر میشه چون ترازو هم ندارم ممنون از تسور غذا های عالی که میدارید موفق باشید با احترام

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. سلام نیلی عزیزم ، دوست خوبم من متاسفانه هر جا گشتم نتونستم براتون پیدا کنم
      حتی ترازوی خود من هم که همه وزنها رو داره ، اینو نداشت
      و مطلب دیگه اینکه این شیرینی و کلا ٩٠% شیرینی ها حساس هستند و باید حتما با ترازو انجام بشه
      و حتی ١ قاشق کم یا زیاد کردن مواد میتونه تو فرم کارتون تاثیر داشته باشه

      Löschen
  8. سلام اگه میشه اندازه ها رو به دی سی لیتر بذارید چون به گرم برام سخته و ترازو هم ندارم ممنون از دستور های عالی تان موفق باشید با احترام

    AntwortenLöschen
  9. چقدر عااالی شده عاشقشم یعنی یکی از بهترینهاست برام وووییییییی
    :)))

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. جدی میگی لیلا جون ، مرسی عزیزم م م
      کلی ذوق کردم ، با اینکه به نظر من اون چیزی که میخواستم نشد :))

      Löschen
  10. vaaaaaaaaay kheyli khub shodan gildai, che hemati dari azizam, nushe janet. bad az in hame zahmat vaghean michasbeh, kheyli delam mikhad manam dorost konam vali man tanblam mese to zerang nistam ke. bussssssssss

    AntwortenLöschen
  11. ها ها ، هما جونم ، مرسی از این اعتماد به نفسی که بهم میدی عزیزم
    مزه اش که خیلی خوب بود و طعم کره داخلش ، کلی تفاوت با خمیرهای آماده رو به وجود میاره
    عزیزم شما هم میتونی ، تنبل هم نیستی ، فقط وقتت کمه ، میدونم در اولین فرصت اگه درست کنی بهتر از من هم خواهی درست کرد
    <3 <3 <3

    AntwortenLöschen
  12. سلام گيلدا جون بعد از مدتها تونستم بهت سر بزنم اونم براي چه پست خوشمزه و پر زحمتي
    واقعا و بدون تعارف عالي شده دستت درد نكنه
    :)) اگه هر روزم به من كروسان بدن با وجود كالري بالاش نه نمي گم
    نوش جونتون و خسته نباشيد

    AntwortenLöschen
  13. لاله جونم م م م م ، چه خوشحال شدم که اینجا دیدمت
    دلم برات خیلی تنگ شده ، واسه کامنتهات ، واسه پستهات ، واسه شوخی هات
    کاش زودتر برگردی
    مرسی نازنینم ، بابت لطفت و کامنتت

    AntwortenLöschen
  14. آفرین گیلدای هنرمند محشر شدهههههههههههه دستور پر زحمتی هست و کلی باید حوصله داشته باشی ولی نتیجه کارت به زحمتش میارزه دستت درد نکنه عزیزم

    AntwortenLöschen
  15. مرسی اعظم جون ، لطف داری عزیزم
    فقط احتیاج به وقت داره ، و من چون قبلا با خمیر ١٠٠٠ لا دست و پنجه نرم کرده بودم :)) این دیگه زیاد برام دردسر ساز نبود

    AntwortenLöschen

Kommentar veröffentlichen

Beliebte Posts