نان باگت - Bagoette



نام هر کشور تو ذهن من خاطر آور یک سنبل میتونه باشه 
هلند ، کشور گل و آسیابهای بادی با کشفهای چوبی 
مصر ، صحرا و فراعنه 
ایتالیا ، پاستا و قایق های شناور روی آب 
و بالاخره فرانسه ، مردمی که هر روز ، نان باگت به دست در رفت و آمد هستند :)
نان باگت یکی از شناخته شده ترین نا ن  در فرانسه و حتی تو دنیا هست ، و حقیقتا لذیذ 
روشهای مختلفی واسه پختش در دسترس هست ، ولی اونچیزی که من در بیشتر ویدئو و دستورات دیدم ، دستوری هست که باید با خمیر حسابی کار کنید 
که البته این کار فراوان ، نتیجه خوبی هم خواهد داشت 
من قبلا یک باگت معمولی رو براتون پست کرده بودم و در اینجا  باگت با طعم سیر رو براتون میزارم ، واگه دوست داشتید میتونید بدون اون هم تهیه کنید 

مواد لازم :
ارد ۸۰۰ گرم 
آب ولرم ۵۲۰ میل 
مایه خمیر ۷  گرم 
نمک ۱ قاشق چی خوری 

طرز تهیه :
من از ۲۰ گرم خمیر ترش تازه استفاده کردم که اونها رو خرد کرده و درون آب ولرم انداختم تا حل شه 



ارد و نمک رو با هم مخلوط میکنیم 



و سپس آب و خمیر مایه رو به آرد اضافه کرده و خوب ورز میدیم و روی خمیر رو با نایلون بپوشانید و ۳۰ دقیقه استراحت بدید 


بعد از این زمان خمیر شما حجمی ۲ برابر پیدا میکنه 
روی سطح صافی  مقدار بسیار کمی آرد ریخته و خمیر رو روی این سطح صاف دوباره ورز میدید ، اما اینبار با پاشنه دست ، و ورز دادن شما مثل خمیر ۱۰۰۰ لا میمونه 
یعنی با ورز وقتی خمیر شما کشیده شد ، اونرو از سمت چپ و راست تا کرده و روی هم بیارید و ۲۰ دقیقه استراحت بدید 





این مرحله رو ۳ بار انجام بدید ، و هر بار ۲۰ دقیقه به خمیرتون استراحت بدید 
در مرحله آخر خمیر رو به تعداد مناسب جدا کرده, ابتدا ۱۵ دقیقه استراحت داده و اونها رو به صورت کشیده با نوک انگشتان پهن کرده 


همونجور که گفتم من از سیر استفاده کردم که اونها رو خوب له کرده و همراه با مقداری روغن زیتون طعم در مخلوط کردم 


و مقداری از سیر رو وسط نان ریختم  


و خمیر رو از یک سمت تا وسط تا کردم و با نوک انگشت کمی فشار دادم 


 دوباره نیمه دیگر رو هم تا کرده و با پاشنه کف دست قسمت برخورد ۲ خمیر رو خوب فشار دادم تا موقع پخت باز نشه 
یعنی  کل خمیر رو ۲ بار به سمت داخل تا کردم 



سپس خمیر ها رو روی سینی فر گذاشته , روی آنها رو با چاقو برش داده و  باز ۱۵ دقیقه استراحت میدیم 


چند عدد تکه یخ رو داخل ظرفی گذاشته و درون سینی میگذریم  و نانها رو با حرارت ۱۹۰ درجه به مدت ۳۰ دقیقه داخل قرار میدهم 
این زمانی بود که با فر من تنظیم شده بود ، هر وقت دید که روی نانها طلایی شده میتونه کافی باشه 
میدونم کارش زیاده ولی همونجور که اول هم گفتم همونی میشه که باید بشه ، امیدوارم که دستور تولنیش شما رو منصرف نکنه :) 
نوش جان، گیلدا 








Kommentare

  1. باریکلا به همتت *** چه نون خوبی
    منم مدتهاس می خوام نون باگت درست کنم ولی از بس دستورای مختلف تو نت هست آدم نمی دونه کدومش واقعا خوب در میاد. ولی مال تو خیلی خوب شده ... دستت درد نکنه و نوش جونتون
    :)

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. مرسی لاله جون ، اره همیجوره خیلی دستور هست
      ولی من بیشتر به این روش دیدم و این بود که چند تا روش شبیه به هم رو ادغام کردم :))

      Löschen
  2. خیلییییییی وقته دنبال فرصت برای درست کردن این نونم..یه بار درست کردم با شکست نصفه نیمه همراه بود :))))))

    خیلی عالی شدن گیلدا جون....بسی متفاوت و خوشمزه

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. مرسی هانی جون ، حالا باز خوبه ۱ بار با شکست مواجه شدی
      من که گاهی اوقات ۲ یا ۳ بار با شکست مواجه میشم :))))

      Löschen
  3. اووف چه خوشمزست بووش تا اینجا اومد کاش میشد خوردش
    :))

    AntwortenLöschen
  4. لیلا جون بدو بیا ، بدو و و و :))))))

    AntwortenLöschen
  5. وایییییی چه خوب شده چه بافت خوبی‌ هم داره . دستت درد نکنه گیلدا جون .

    AntwortenLöschen
  6. گیلدا جون یعنی به قول آلمانی ها: زر گوت
    خیلی عالی شده!!! اینقد که الان دلم می خواد برم تو آشپزخونه و درستش کنم

    AntwortenLöschen
  7. شبو جون sehr gut رو خوب اومدی والا :))))))
    تمام شد منو هم خبر کن :**

    AntwortenLöschen
  8. میتونم حدس بزنم موقع درست کردنش چه بوی خوبی آشپزخونه رو پر کرده. عطر سیر و نون پخته.
    خیلی عالیه عزیزم.
    خوشحالم از آشناییت.

    AntwortenLöschen
  9. سلام زهرا جان ، مرسی عزیزم
    به دنیای من خوش آمدی ، من هم خوشحالم از آشنایی با تو دوست عزیز

    AntwortenLöschen

Kommentar veröffentlichen

Beliebte Posts