پوره کالباس - Rillettes




تو کشورهای اروپایی انواع کالباس و سوسیس حرف اول رو میزنه 
و هر کشور واسه خودش انواعی از این مخلفات رو داره ، که بهترین اونها رو فرانسوی  میدونند 
از جمله این کالباسها ، میشه به انواع مدل پوره اون اشاره کرد که با نامهای مختلفی به بازار عرضه میشه از جمله Rillettes که از انواع گوشتها از جمله  : خوک ، اردک ، گاو ، غاز هست البته این مدل کالباس ها رو نه تنها با گوشت بلکه با جگر هم درست میکنند 
و اما چگونگی دستیابی من به این کالباس مالیدنی یا پوره کالباس .....
مدتی پیش براتون ٢ مدل خوراک گیاهی Beilage از یک دوست آلمانی گذاشته بودم 
این دوست محترم ما بعد از مدتها گیاهخواری و بیماری کم خونی شدید که اونو مجبور کرد به انواع داروهای شیمیایی پناه ببره  ، بعد از اصرارهای دکتر معالجش مجبور شد که به ٢ نوع  گوشتی که بیشترین آهن رو داشتند رو بیاره 
البته اینکه این گفته پزش معالج ایشون درست یا غلط بود ، ما کاری نداریم 
ولی از این بابت که الان حالش خوب شده و به زندگی نرمال خودش بدون هیچ تزریق شیمیایی رو آورده ، بسیار خوشنود هستیم :)
و اما یکی از اون گوشتها سینه اردک بود ، که این خانوم اونو به صورت کالباس پوره در آورد و مقداری هم به من داد 
و این بود که بعد از تستش صلاح دیدم خودم امتحان کنم ، و ازش ممنونم بابت دستوری که بهم داده 

این مدل کالباس ها  با روشهای مختلفی تهیه میشه ، که در حال حاضر  این روشی بود که من استفاده کردم 
متاسفانه رنگ جالبی نداره ، ولی طعم بسیار خوب اون پوششی روی رنگش هست :)

مواد لازم :
گوشت سینه اردک ١ کیلو 
سبزیجات : رزماری ، آویشن ، برگ بو ، از هر کدام ١ قاشق به صورت خشک شده 
سیر ٣ حبه 
پیاز ١ عدد بزرگ 
فلفل دانه ای سیاه ، ١ قاشق سر خالی 
نمک 
* موادی که به عنوان  ادویه در بالا ذکر شده ، میتونه با خواصت شخصی خودتون تعقیر پیدا کنه

طرز تهیه :
کل مواد رو بزارید با هم با مقدار کمی آب بپزه ، من از زود پز استفاده کردم 
بهتره که گوشت ها رو با پوست بپزید ، چون احتیاج به روغنی دارید  که پس میده 
من از ران اردک هم استفاده کردم 
گوشتها باید کاملا پخته شه تا بتونید به راحتی اونها رو از استخوان جدا کنید
گوشتها رو از چرخ گوشت رد  کنید تا خوب پوره شه ، من نمک رو در این مرحله اضافه کردم
البته با هر وسیله دیگه هم که بتونید اونها رو پوره کنید امکانش هست
حتی گاهی اوقات اونها رو ریش ریش میکنند ، این دیگه به سلیقه خودتون بر میگرده
مقداری از آب و چربی گوشت رو , روی مواد پوره شده بریزید و خوب هم بزنید ، من از فلفل درشتها هم استفاده کردم و همونجوری داخلشون ریختم
حالا احتیاج به شیشهای کوچیک  مربا دارید که بتونید درب اونها رو خوب ببندید
داخل شیشه ها رو از مواد پر کنید وبا پشت قاشق خوب فشار بدید تا به هم بچسبه و چند قاشق از چربی آب گوشت روی مواد بریزید و دربش رو ببندید



معمولا با Rillettes چربی زیاد همراه هست ، که این چربی واسه نگهداری طولانی اونه
این چربی ها از غاز یا خوک یا اردک میتونه باشه ، که کمی آب میکنند و تو همین مرحله به روی مواد میریزند و حتی کمی هم با خود گوشت مخلوط میکنند ، ولی من چون از چربی زیاد خوشم نمیاد اینکار رو انجام ندادم 
واسه همین هم اول کار گفتم که حتما از چربی خود اردک استفاده کنید ، چون حتما باید مقداری از این چربی برای نگهداری و کنسرو کردنش باشه 
بعد از اینکه سرشون رو محکم بستید اونها رو درون دیگی که آب ریختید بزارید ، جوری که تا نیمه شیشه ها رو آب بگیره 
و بزارید روی گاز تا آب جوش بیاد و چیزی حدود ٣٠ دقیقه به همین حالت بزارید تا کاملا هوای داخلش کشیده شه و کنسروی  شه 
بعد از این مرحله میتونید به مدت ٥ تا ٦ ماه بیرون از یخچال نگهداری کنید 
و بعد همراه با کره روی نان بمالید و از خوردنش لذت ببرید 
نوش جان، گیلدا 







Kommentare

  1. خیلی جالب بود گیلدا جون ،دستتون درد نکنه و نوش جان .خوشمزه باید باشه

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. مرسی ارغوان جون ، اره جدی جدی لذیذ ه
      من اینو قبلا یک شیشه خیلی کوچیکش رو چیزی حدود ٥ یرو میدادم ، تازه همسرم هم زیاد نمیخورد
      ولی این هم به صرفه شده و هم همسرم بیشتر از خودم تمایل به خوردنش داره :))

      Löschen
  2. چه جالب ، تو استاد کارهای سختی :))) خیلی خوشم اومد ، میدونی من تا حالا از اردک استفاده نکردم ، اما میتونم حدس بزنم چقدر عالی شده ، خسته نباشی :)
    راستی گیلدا جان ، پست بعدیت ، تارت لیمو باز نمیشه

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. وای ی ی رزکم استاد نگو تروخدا :)))))
      فدات شم سخت نیست ، فقط مطالب زیاد بود واسه نوشتن :)))
      اگه گوشت اردک تا به حال امتحان نکردی ، بهتره با ادویه فراوان امتحان کنی :)
      مرسی بابت کامنتت

      Löschen
    2. یادم رفت بگم رزی جون ، اونو اشتباهی کلیک کردم ، هنوز بدون عکسه و کارش تمام نشده
      واسه همین بستمش :))

      Löschen
  3. من اینو یکبار خونه یه دوستام که خارجیه خوردم طعم فوق العاده ای داره ممنون که یادمون دادی

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. مرسی سالومه جان
      بله همینجور که گفتم ، یکی از کلباسهای گرون و در عین حال لذیذ هست
      خوشحالم که خوشت اومد

      Löschen
  4. من اینو یکبار خونه یه دوستام که خارجیه خوردم طعم فوق العاده ای داره ممنون که یادمون دادی

    AntwortenLöschen
  5. گیلدا جونم من یکبار توی یه برنامه آشپزی این کالباس رو با گوشت خرگوش دیده بودم ... که خیلی هم روش روغن بود این خیلی جالبه واقعاااااا باید عالی وو خوشمزه باشه . دستت درد نکنه :)

    AntwortenLöschen
  6. مرسی پگاه جونی ، اره عزیزم ، جدی نسبت به اونهایی که از بیرون میخریدم ، خیلی بهتر بود
    و طعم همون بسته بندی های اورجینالی رو داشت که از فرانسه به دستم میرسید
    درسته با گوشت خرگوش و اصولا گوشتهای وحشی درست میکنند

    AntwortenLöschen
  7. ما خانوادگی ده سالی میشه که گیاهخوار هستیم و دخترم الان 23 سالشه و تا به اینجا هیچ بیماری خاصی هم نداشتیم اول از همه باید بگم برای گیاهخوار شدن باید علم اینکار را داشت و برای هر چیزی جایگزین هست و البته جایگزینهای مثل حبوبات و سبزیجات و لبنیات خیلی سالمتر از گوشته و اگر به نقش ویتامینها توجه نداشته باشی مشکل پیش میاد حتی این مشکل را خیلی ها هم که گوشتخوارند وگوشت به مقدار کافی استفاده نمیکنند پیدا میکنند ومشکلات افرادی که گوشت استفاده میکند(البته منظورم افراد چاق در نتیجه با بیماریهای مخلتف )قابل مقایسه با مشکلات گیاهخوارها نیستند به هرحال خوبه که دوست شما بعدها یک تستی هم روی فشار وچربی خونش انجام بده چون با خوردن این جور چیزها باز کمک زیادی به خودش نکرده و من متوجه این موضوع نمیشم که دکتری مریضش را اصرار کنه که چربترین گوشت را بخوره شاید هم اون یکی گوشت جگر بوده در واقع گوشتی که از سم ساخته شده البته هر کسی خودش بهتر میدونه

    AntwortenLöschen
  8. دوست ناشناس ، ممنونم از توجهتون و کامنتتون
    راستش این خانوم که دوست من هست ، سنش ٤٦ ساله و تا اونجا که من میدونم از شما بیشتر سابقه گیاه خواری داشته در واقع از ١٤ سالگی
    البته اوایل مشکلی از این بابت نداشت ولی چند ساله که به کم خونی شدید دچار شده بود
    و جالبتر اینکه بدونید که این خواست تنها ١ دکترش نبود ، چون اگه فقط ١ نفر پیشنهاد دهنده بود ، یقین داشتم که این کار رو نمیکرد
    فکر کنم علم پزشکی هر روز به نتایجی میرسه که از دید من و شما شاید قابل قبول نباشه
    من حتی بهشون خوردن پسته رو پیشنهاد کردم و خودم از ایران براش پسته خام آوردم ولی همیشه جواب آزمایشاتش منفی بود ، چون به قول شما جایگزین شاید زیاد باشه ، ولی باز اون چیزی نبود که جوابگو باشه
    ولی قدر مسلم اینه که با این تلاش به نتیجه رسید :)
    در ضمن اون یکی گوشتی که گفتم منظور جگر نبود

    AntwortenLöschen

Kommentar veröffentlichen

Beliebte Posts