طبخ قهوه



قهوه یکی از نوشیدنی های روزانه هست که طبخی متفاوت داره ، و یقینا خیلیها میدونند 
طبیعتا اونهای که با دستگاه تهیه میشه ، خیلی راحتتر از بقیه هست 
اینجا میخواهم طرز طبخ قهوه ترک رو براتو بگم 
ولی قبل از هر چی بگم که این مدل طبخ قهوه با نام قوه ترک شناخته شده ، ولی هیچوقت و هیچوقت طعم و رنگ قهوه ترک یا عرب مثل قوه ارامنه نمیمونه 
از اونجای که دوستان ارامنه خوب چه در ایران و چه خارج از ایران داشتم ، تونستم طعم خوب قهوه رو با این عزیزان بشناسم 
شاید فکر کنید که قهوه های ترک یا عرب همه به یک صورت پخت میشه و طعمی شبیه به هم داره 
ولی اگه دقت کرده باشید این قهوه ها خیلی تیره تر از قهوه های ارامنه هستند  و پختشون هم اینجور که من از دوستان عرب و ترک دیدم کلی فرق میکنه 
داخل قهوه های ارامنه مقداری ارد نخودچی مخلوط میکنند که هم رنگ اونو روشنتر میکنه  و هم خامه خوبی روی قهوه میده 
پس به این نکات توجه داشته باشید تا اگه قهوه غیر از این رو خریدید ، نگید که چرا خامه نداشت :))))

و اما روش کار 
معمولا این قهوه ها با آب به عمل میاد ولی بعضیها به جای آب از شیر استفاده میکنند 
داخل ظرفی که معمولا باریک و کشیده هست ١ قاشق چای خوری سر خالی شکر بریزید ( این قسمت اختیاری هست ، میتونید کمتر یا بیشتر بریزید ) 
و ١ قاشق چای خوری کاملا پر قهوه 
پیمانه شما واسه اینکار همون استکانهای کوچک مخصوص قهوه هست ، که ١ استکان آب خنک به مواد قبلی اضافه میکنید


کمی هم میزنید و روی آتیش گاز قرار میدید ( اینکه میگم روی آتیش ، بخاطر اینکه روی هیتر و گازهای برقی خوب انجام نمیشه )
هم زدن رو تا زمانی که ببینید پودرها قهوه از حالت گلولگی در اومده ادامه بدید 
و بعد منتظر باشید تا قهوه حجم بگیره و بالا بیاد ، دقت کنید که کل کارها در این مرحله هست که قهوه شما نباید جوش بزنه وگرنه خامه نخواهد داد
بهتره که قاشق هم از داخل قهوه بردارید، چون من هول عکس گرفتن بودم فراموش کردم بر دارم :)))


به محض اینکه کمی حجم پیدا کرد و بالا اومد ، خاموش کنید و بلافاصله  داخل همون فنجانهای قهوه  خالی کنید
حالا این قهوه منتظر ١ تیکه کیکه تا باهاش میل شه :))
نوش جان ، گیلدا










Kommentare

  1. حالا قهوش به کنار اون نعلبکی فنجونتو میدی به من؟

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. لیلا جون هر وقت اومدی اینجا بهت میدم
      ببینم میتونم به هوای این فنجونها بکشونمت اینجا :))))))))

      Löschen
  2. منم با لیلا جون موافقم :)) مثل همیشه دستور عالی فقط یه سوال یعنی آرد نخودچی رو خودمون باید اضافه کنیم یا به صورت آناده میتونیم بخریم یعنی قهوه رو

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. اعظم جون واسه تو هم کنار میزارم :)))))
      نه عزیزم کار من و تو نیست ، من خودم یک بار این کار رو خواستم انجام بدم دیدم فاجعه شد :))))))))

      Löschen
  3. گیلدا جون خیلیها برای کف خامه روی قهوه از آرد نخودچی و یا
    جوش شیرین استفاده میکنند که کیفیت قهوه را خیلی خیلی خراب میکنه و دیگه لطفی برای خوردن قهوه نمیومنه چون در واقع دیگه خالص نیست مثلا یک خانم خونه باید بدون این دسیسه ها یک قهوه خوب درست کنه و بتونه با مهارت کف قهوه را روی آتیش در بیاره و استفاده از مواد دیگه در واقع گول زدن مهمانهاست به هر حال فقط خواستم در جریان بذارمت مرسی عزیزم از زحماتی که میکشی.

    AntwortenLöschen
  4. دوست نا شناس ، به نظر من هم ریختن جوش شیرین تو قهوه کاملا اشتباه هست و حق رو به شما میدم
    و با این مطلب متوجه شدم که اون قهوه که خودم از ایران تهیه کرده بودم به احتمال زیاد همین جوش شیرین رو داشته ، چون بدجور و غیر قابل قبول کف میکرد :))) چون اکثر قهوههای من توسط ١ دوست ارمنی که خونگی هست از ایران تهیه میشه
    اگه شما بتونی یک قهوه رو بدون این ترکیب به بهترین نحو طبخ کنید ، حق باشماست بهترین کدبانو هستید و حرفتون رو قبول میکنم
    ولی اینکه این مطلب یک دسیسه باشه رو کاملا رد میکنم ، برای اینکه طعم یک غذا و یا یک خوراک با اضافه یا کم کردن یک جزء برای بهتر شدن اون تلاش کنیم ، نمیتونیم اسمش رو دسیسه بزاریم بلکه به دید بنده هنره
    همین مطالب هست که موجب میشه بین قهوه ها یا حالا هر چیز دیگه طعم های مختلفی رو به وجود بیاره
    خانوم عربی که اعتقاد داشت بهترین قهوه رو داره ، با نوشیدن این قهوه حرفش رو پس گرفت
    در صورت ی که قهوه خودش که پر از خامه بود نه خامه داشت :))) و دقیقا طعمی شبیه به خاک باران خورده رو میداد

    AntwortenLöschen
  5. عزیزم من خودم بلد نیستم قهوه درست کنم سالها پیش چند تا هم اتاقی بودیم که صاحبخونمون یک خانم ارمنی بود . گاهگاهی برامون قهوه درست میکرد و کلی هم داستانهای خنده دار برامون تعریف میکرد که از خنده
    ریسه میرفتیم والا اون میگفت یک قهوه خور و قهوه ساز حرفه ای باید بدون دوز و کلک کف قهوه را بسازه و من بهترین قهوه را درست میکنم خدایش پر کف و خوشمزه بود و میگفت بعضیها برای اینکه روی قهوه پر کف و غلظت داشته باشه اینکار ها را میکنند ولی منم فکر میکنم اگر برم کافی شاب و بگن در قهوه آرد نخودچی هست دیگه اون قهوه را نخورم کاش ازش یاد گرفته بودم چه کنم که جوون بودم و بی تجربه

    AntwortenLöschen
  6. بله کاش همون موقع یاد میگرفتید ، چون گاهی اوقات آدم وقتی چیزی رو یاد نمیگیره بعدها هر چند که دستور رو اون کار رو داره ، ولی باز چیزی که میخواهد نیست
    به هر حال شما هر نوع قهوه ای رو که مایل هستید میتونید امتحان کنید ، دوست عزیز :)
    و اگر مایل بودید این طریق طبخش هست که در اختیارتون گذاشتم
    من با همین قهوه خوشم و مایل نیستم با هیچ طعم دیگه ای عوض کنم :)

    AntwortenLöschen
  7. به به عجب قهوه خوش اب و رنگی دستتون درد نکنه من هروقت از خیابون ارمنی ها از قهوه فروشی موسیو که رد میشدم باید همیشه مقداری قهوه میخریدم قهوه های موسیو گرون و ارزون داشت قهوه های گرون باید خالص و طعمی قوی داشت که من عاشقش بودم قهوه های که ارد نخودچی داشت هم مشتریهای خودش را داشت مثلا فالگیرها از این قهوه استفاده میکردند که هم ارزون بود و هم مردم عادی که قهوه خور نیستند میتونند اینجور قهوه را که قوی نیست قورت بدنند و برای همین هم قهوه ارمنی برای بعضیها که طعم قوی قهوه یا اکسپرسو را نمیتونند تحمل کنند بهتر از قهوه ترک است من قهوه فالگیری را برای تفریحی دوست داشتم امیدوارم اطلاعاتم برای بعضیها بدرد خور باشه لادن

    AntwortenLöschen
  8. لادن جون مرسی از قلم زیباتون ، خیلی دوست داشتم که این کار هم از دوستانم یاد میگرفتم
    ولی حس میکردم هر بار که دوستم فال قهوه منو میگه ، خیل بهش فشار میاد ، این بود که با توجه به مگرن شدیدم ازش صرفنظر کردم :))

    AntwortenLöschen
  9. در استشمام بوی دلپذیر قهوه لذتی است که با هیچ خوردنی دیگه ئی نمیشه مقایسه کرد....هرچند که من بشدت طرفدار ملانژم ....ولی همیشه بوی قهوه وسوسه ام کرده و هر مدل قهوه ای رو با کمال میل
    سر کشیدم.........دستای گلت درد نکنه خیلی خیلی عالی بود...♥ ♥ ♥

    AntwortenLöschen
  10. مرسی صفا جون ، من هم از بو و عطر قهوه خیلی لذت میبرم ، واسه همین عطرش همیشه خودم آسیاب میکنم تا بتونم کمال استفاده از بوی دلنشینش رو ببرم

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. گیلدا جان نمیدونم در آلمان قهوه و شیرینی فروشی * بک ورک * شعبه داره یا نه .....قهوه هاش حرف نداره از ادیشوبهتره بخصوص اینکه شیرینی هم هست و میتونیم بدون زحمت بشینیم و گپ بزنیم و قهوه بخوریم اگه اونجا هم
      بود حتما یه سری بزنید...♥

      Löschen
    2. تا به حال دقت نکردم صفا جون
      شهر ما به اون صورت بزرگ نیست ، ولی امکان داره که تو شهرهای بوززورگتر باش ا، حتما سراغش رو میگیرم ، مرسی

      Löschen
  11. خیلی ممنون گیلدا جون برای آموزش این نکات کاربردی

    AntwortenLöschen
  12. من هم از توجهت ممنونم ارغوان جون

    AntwortenLöschen

Kommentar veröffentlichen

Beliebte Posts