سس پستو


سس پستو یکی از سسهای معروف ایتالیایی هست که همه بهش آشنایی دارند 
سسی که احتیاج به پخت نداره و در آشپزخانه های ایتالیایی برای انواع ماکارونی و پاستا و حتی سیبزمینی و بعضی از گوشتها و ماهی ها استفاده میشه
داستان این سس بر میگرده به سال ١٩٦٣ که برای اولین بار اونو تهیه کردند
احتمال میدند که این سس از یونان به ایتالیا اومده
و در جای دیگه گفته شده که ایتالیایها برای نگهداری ماهی ها , واسه مدت زمان  طولانی احتیاج به یک مواد چرب و خوشبو داشتند که با ترکیب چند چیز با هم این سس رو پیدا کردند
این سس از چند ترکیب ساده تهیه شده

ریحان : ١ مشت 
دانه کاج : ١٠٠ گرم 
پنیر پارمزان : ٧٠ گرم 
سیر : ١ تا ٢ حبه 
روغن زیتون ١٠٠ تا ١٢٥ میل ، که این میزان میتونه کمتر یا بیشتر باشه 
* معمولا پنیر پارمزان شور هست ولی اگر نمک سس شما کم بود ، میتونید از نمک استفاده کنید 

ترکیب بالا ترکیب اصلی این سس سبز ایتالیایی هست 
ولی در جاهایی دیده شده که این سس رو با گردو به جای دانه کاج و با سبزی والک به جای ریحان تهیه کردند 

دستور کار نیز به ٢ طریق سنتی( درون هاون سنگی )  یا مدرن ( دسگاه میکس ) انجام میشه 
هدف له یا خرد کردن مواد ذکر شده هست 

و اما روش کار :
قبل از هر کاری کمی  دانه های کاج رو تفت بدید تا عطر و طعم بهتری داشته باشند 
و کل مواد رو با نیمی از روغن زیتون داخل هاون بریزید و کم کم با سنگ اونها رو بسابید  


این کار رو مرتب تکرار کنید و همینجور کم کم به موادتون روغن زیتون اضافه کنید ، امکان داره که این مقدار روغن زیتون کم یا زیاد باشه 
که اینو میتونید از سسی که تو عکس میبینید متوجه باشید که به چه مقدار احتیاج داره 
نوش جان ، گیلدا










Kommentare

  1. دوسش دارم
    وااااااااااااااااااااای که چقدر دوسش دارم

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. من هم همینجور ، اتفاقا با سیبزمینی پخته بیشتر دوست دارم تا نودل و پاستا

      Löschen
  2. دستت درد نکنه گیلدا الان آمدم عکسهای خودمو آپ کنم اینو دیدم شوکه شدم .....اینقدر برام جالب بود چون امروز می خواستم این سس را رو صفحه آپ کنم حال که گذاشتیش می گذارم برای یه روز دیگه البته من با گردو درست کردم می دونی که گاهی بجای دانه کاج از گردو استفاده می کنند . نوش جونت یکی از سس های مورد علاقه جناب همسر با پاستا است :)

    AntwortenLöschen
  3. ها ها ، آخه اومده بودم تو آشپزخونت دیدم ، واسه همین گفتم زودی بزارم
    راستش اینو خیلی وقته نوشتم ولی از اونجایی که همه میدونند ، نمیزاشتم رو وال تا اینکه دیدم یکی از خانومها هی سوال میکنه این بود که گذاشتم
    عزیزم ، اگه خودت حساس نیستی من از این حساسیتها ندارم ، میتونی راحت باشی

    در مورد گردو هم تو دستورش توضیح دادم ، راستش تو ایتالیا نمیدونم
    ولی یادمه که اون زمان که همسرم آشپزی یاد میگرفت سر کلاس میگفتند یادتون باشه که گردو تو این سس تابو هست :))))
    خود من هم تا به حال با گردو نخوردم ، همش به همین روش درست کردم ولی باید امتحان کنم

    AntwortenLöschen
  4. دسسستت درد نکنه گیلدا جونی ، شوهر منم این سس رو خیلی دوست میداره ، خصوصا با پاستا ، یام و یام :)))

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. مرسی رزکم ، حق هم داره ،چون در نهایت سادگی واقعا لذیذ ه

      Löschen
  5. هاون سنگیتو عشق است عزیزمممممممممممممم

    AntwortenLöschen
  6. ها ها ها ، مرسی اعظم جون ، قابل نداره ، رزمن داره :))))))

    AntwortenLöschen

Kommentar veröffentlichen

Beliebte Posts