تا بیرون






این هم جزو خروشتهای هست که متوجه شدم تو لیست نیست :( حالا کجا غیبشون میزنه خدا داند :))
تو سیدیها گشتم و دوباره این عکس رو پیدا کردم

و اما در رابطه با این خورشت ، باید بگم که شاید خیلیها اسمش رو نشنیده باشند ، آخه کمی هم نام عجیبی داره :)))
ولی من تا اونجا که یادمه ، این خروش با نام * تا بیرون * تو خانواده ما بود
این یکی از خروشتهای سنتی شمال هست ، که در واقع پای ثابت یکی از خروشتهای خانه ماست
میتونید ی جورایی بگیم که قلیه شمالی ها هست :)) اصل این خورشت با ماهی یا گوشت  پرنده هست ولی ما اکثرا چون ماهی در دسترس نداریم با مرغ تهیه میکنیم

مواد لازم
گوشت مرغ به میزان لازم
گوجه ۲ عدد
سیر ۴ تا ۵ حبه
آرد ۲ قاشق غذا خوری
آب غوره یا غوره یا آب نارنج ، یا آب لیمو
نمک ، فلفل ، زردچوبه
تخم مرغ ۲ عدد
مقداری کره
چند عدد بادمجان سرخ کرده در صورت تمایل

طرز تهیه :
گوشتها رو جداگانه کمی سرخ کنید ، و کنار بگذارید
گوجه ها  رو خرد کنید ، کره رو همراه با مقداری روغن مایع داخل قابلمه بریزید ، سیر له شده را اضافه  کنید ، سعی کنید آرد رو در دسترس داشته باشد تا سیر شما نسوزه
دقت کنید که سیر فقط باید تفت داده باشه ، سپس آرد  رو اضافه کنید و کمی تفت باید ، و بعد گوجه ها  را
گوشتها را همراه با آب  اضافه کنید و سپس ترشی مورد نظرتون رو اضافه کنید و بگذارید به آرامی بپزد


در خاتمه بادمجانها را اضافه کرده و  ۲ عدد تخم مرغ را داخل خورشت بشکنید سعی کنید که فرم ان را زیاد از بین نبرید
اگر مایل به استفاده کردن ماهی هستید ، سعی کنید ماهی بدون خار انتخاب کنید ، و اونها رو سرخ کنید و در آخر موقع سرو خورشت به آن اضافه کنید
اگر به این خورشت مقداری سبزیجات محلی ، مثل چوچاق یا خالواش اضافه کنید ( سبزیجات معطر شمال ) اون موقع به اون میگند سبزی تابیرون :))
نوش جان ، گیلدا







Kommentare

  1. چقددددر عالیه گیلدا جان ، حتما حتما میدرستم ، همه ی موادش رو دارم ، فقط تو عکس روی گوجه ها ، اون آرده که ریختی ؟ چون تو دستور گفتی که روی سیر بریزیم ، مرسی از جوابت :)))))

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. مرسی رزکم ، اگه طعم سیر رو دوست داشته باشید حتما خوشتون میاد
      عزیزم اونها سفیده تخم مرغه :)))

      Löschen
  2. dastet dard nakoneh Gilda jun man kheyli vaghte dorost nakardam albateh ma tokhmemorgh ro ba changal mizanim bad ezafeh mikonim vali in dafe injuri emtehan mikonam. busssss

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. فدات شم هما جون
      چقدر خوشحسال شدم که تو هم این خورشت رو میشناسی :))))
      اتفاقا مامان من هم تخم مرغ رو مثل شما اضافه میکنه ، من ی کم تغیر دادم :))))

      Löschen
  3. گیلدااااااااااااااا کلا اینو یادم رفته بود...اسمش ""ته بوریان هست که وقتی تند تند گفته میشه میشه همونایی که خودت گفتی :))))))))
    ما گوجه نمی ریختیم فکر کنم و تخم مرغم می زنیم با چنگال....یادم انداختی و الان دارم درست می کنمش

    AntwortenLöschen
  4. ها ها هانی جون چه خوب شناختی ، آخه خواهر شوهرم اصلا این خورشت رو نمیشناسه
    دیگه چه کنیم ، ی مقدار با لهجه گفتم اسمشو :))))))))

    AntwortenLöschen
  5. آخ جون یک خورش خوشمزه شمالی دیگه با یک دستور اصیل ، مرسی گیلدا جون ، حتما درستش میکنم

    AntwortenLöschen
  6. ها ها ، مرسی الی جون ، حتما اینکار رو بکن ، چون میدونم که خوشت میاد

    AntwortenLöschen
  7. دوست عزیز با تشکر تا آنجا که میدونم اسم این خورشت تابر ییون هست بهر حال ممنون مدت زیادی بود دنبال طرز تهیه این خورشت بودم

    AntwortenLöschen
  8. مرسی دوست عزیز البته من با گفته شما الان ٤ مدل شنیدم که نامیده میشه
    که فکر کنم بر میگرده به لهجه

    AntwortenLöschen
  9. عزیزم اسمش تابه بریان است که چون شمالها تند تلفظ میکنند تابریان گفته میشه و چون ماهی و مرغ را در تابه بریان می کنند وهمه مراحل در تابه انجام میشه به همین خاطر تابه بریان گفته میشه

    AntwortenLöschen
  10. ممنونم از توضیحت منصوره جان
    :)

    AntwortenLöschen
  11. Kheili jalebe hargez nakhordam v esmesh ro ham nashnidam. Hatman dorostesh mikonam. Mitonam beporsam in ghaza motalegh be kodom ghesmat az shomale?
    Mamnon az inke in ghaza ro moarefi kardi v che ghadr ghashange ke hame ma betonim ye ghazaye sonati ro moarefi konim :)

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. مرسی از لطفتون , اتفاقا این حرفیه که همیشه من میگم .... ای کاش هر کس یکی از سنتی ترین غذای شهر خودش رو معرفی میکرد که این خوراکهای خوشمزه فراموش نشن :)
      این خورشت متعلق به شهرهای لاهیجان و لنگرود و حومه هست
      امتحان کنید , حتما لذت میبرید از خوردنش ^_^

      Löschen

Kommentar veröffentlichen

Beliebte Posts