سوپ والک - Bärlauchsuppe



چند مدت پیش الهام جون ، برامون والک پلو رو گذاشته بود 
آلمانی ها به والک میگند Bärlauch که تو فصل بهار به وفور مثل مارچوبه پیدا میشه 
و میبینی که دیوانه وار مشغول خیرید این ٢ از مغازه ها هستند ، حالا اینکه چرا من تا به حال سعی در خرید و امتحان این سبزی نکردم  ، نمیدونم ....  قدیمها اسم والک رو زیاد  میشنیدم ولی یادم نیست که خورده باشم ، حتی شکلش رو هم نمیدونستم چجوریه 
این بود که والک پولوی الهام جون ، در من این جرقه رو روشن کرد که برم دنبال این سبزی :)))
البته باید بگم که تو آلمان بیشتر از این سبزی واسه سوپ یا کیش استفاده میشه ، گاهی هم داخل سالاد میریزند 
من واسه اولین بار سوپش رو تهیه کردم، و باید بگم که این امر موجب شد که از این به بعد این سبزی رو به صورت فریزری داشته باشم تا سوپش رو تهیه کنم ... چون بسیار بسیار لذیذ و خوشخوراک شده بود ، الهام جون مرسی واسه این جرقه :)))
بهتون پیشنهاد میکنم تا فصلش هست ، امتحان کنید 




مواد لازم :
والک ١٠٠ تا ١٥٠ گرم 
خامه ١ استکان 
سیبزمینی ١ عدد 
زنجبیل تازه رنده شده ١ قاشق 
پیاز ١ عدد 
هویج ١ عدد در صورت تمایل 
نان تست در روغن سرخ شده به میزان لازم 
پودر یا قرص سوپ ، به میزان لازم 
در صورت تمایل ، مقدار٢ قاشق جوی پرک شده 
فلفل ، نمک در صورت احتیاج 

طرز تهیه :
ابتدا والک  رو شسته و به اندازه بند انگشت خرد میکنیم ، والک هم مثل اسفناج نباید زیاد خرد شه 
پیازها رو خرد کرده و تفت میدیم ، بهتره این کار رو با کره یا روغن خانگی انجام بدید 
والک رو اضافه کرده و مقداری همراه با پیازها تفت داده 
زنجبیل و سیب زمینی رنده شده رو هم اضافه کنید .


مقدار کمی آب همراه با جوی پرک شده و پودر یا قرص مرغ  رو اضافه کنید 
در اینجا میتونید سوپ رو امتحان کنید اگه احتیاج به نمک داشت اضافه کنید 
میتونید خامه رو هم بد از چند جوش اضافه کنید و بزارید با حرارت کم سوپ شما جا بیوفته 


من برای اینکه حالت هویجها خراب نشه آخر کار میریزم 
این سوپ خیلی سریع آماده میشه ، و بر خلاف انتظار والکها بر اثر جوشیدن له نمیشند 
هنگام سرو سوپ میتونید نانهای سرخ شده رو روی سوپ بریزید 
نوش جان ، گیلدا 










Kommentare

  1. che ba saligheh, bah bah
    man nemidoonestam ke valak inja ham peyda misheh , fekr mikardam ye sabzi mahali shomali hast. bayad bebinam esme fransash chieh ta manam beram donbalesh. mamnoon gilda joon.

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. خواهش میکنم فیروزه جون ، راستش من هم فقط میدونستم که سبزی کوهی هست و از اونجای که سبزی های شمال رو میشناسم میدونستم که سبزی شمالی نیست
      جالب اینکه ویکی هم فرانسه و هم انگلیسی رو به نام
      Allium ursinum
      نوشته
      بحر حال اگه گیرت اومد حتما امتحان کن

      Löschen
    2. dar in sourat, dar faranceh Ail des ours ast

      Löschen
    3. بله دوست عزیز چون اونجها یهم جنگلهای مثل آلمان داره
      حتما باید یافت شه :)

      Löschen
  2. خیلی جالبه که اونجا هم والک پیدا می شه.من خیلی والک پلو دوست دارم و وقتی الهام جون دستورش رو گذاشت رفتم به خاطرات قدیم و این که همیشه از تجریش می گرفتیم ولی اینقدر وقته که نخوردم که دیگه یادم نمیاد آخرین بار کی بوده .سوپش هم باید خوشمزه باشه ولی من تا به حال اینجا ندیدمش.

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. ارغوان جون ، تو فروشگاهای بزرگ بگرد ، شاید بشه ، اگه باشه ، مال همین فصل هست
      باید پرسو جو کنی ، چون من هم خیلی چیزها رو فکر میکنم که ندارند ولی بعد که میپرسم ، میبینم هست

      Löschen
    2. آره ،راست می گید خیلی چیزها هست ولی ما نمیبینیمش ولی واقعا این یک رو بعید می دونم ! ولی شنبه میرم دنبالش

      Löschen
  3. به به باید خوشمزه باشه مرسی

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. اره لیلا جون ، جات خالی عزیزم

      Löschen
  4. بلاخره ما والک رو زیارت کردیم.
    :)))))
    من فکر می‌کردم والک همون زلنگ به‌‌ زبان مازندرانی هست. ولی‌ این زلنگ نیست. مرسی‌ عزیز که عکس این سبزی رو گذاشتی
    .

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. سوزان جون والک هم از آشنای با شما خوشوقته :))))
      اینجور که معلومه به خاطر اسمش خیلیها فکر میکردند که سبزی شمالی باشه
      حتما امتحان کن ، مزه بسیار خوبی داشت

      Löschen
  5. گیلدا جون نوش جونت باشه، از اون سوپهای خیلییی خوشمزه است، از موادش معلومه

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. مرسی الهام جون ، و مرسی واسه معرفیش
      واقعا لذیذ بود ، خوشحالم که امتحان کردم

      Löschen
  6. گيلدا جون چه جالب! من نمي دونستم اين سبزي اين ورا هم پيدا ميشه! از تو چه پنهون تا حالا هم نخوردم ولي خيلي دوست دارم يه بار تستش كنم! از بس همه از عطرش تعريف مي كنن! حالا برم ببينم پيدا مي كنم يا نه! البته اينجا آل دي هم هست! اميدوارم اونجا داشته باشن

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. شبو جون ، من هم بهش به عنوان پخت و پز آشنایی نداشتم ، ولی میدیدم که تو این فصل زیاده
      البته من از لیدل خریدم ولی فکر کنم الدی هم باید داشته باشه
      حتما امتحان کن شبو جون ، من دیروز برنجش رو هم درست کردم ، خوب بود ، ولی به نظر من سوپش عالیتر بود

      Löschen
  7. يادم رفت براي اين دستور و همون اطلاعات خوبي كه دادي تشكر كنم عزيزم! مثل هميشه عالي بود

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. خواهش میکنم عزیزم ، مرسی از توجهت

      Löschen
  8. من تا حالا والک نخوردم نه سوپش رو و نه پلوش رو. نمی دونم اصلا چه مزه ای یه ولی اینجور که تعریف کردی باید خیلی خوب باشه. خلاصه رفتم تو فکر که بخرم و بپزم. دستت درد نکنه عزیزم.

    AntwortenLöschen
  9. شادی جونم ، حتما امتحان کن ، راستش هاونجور که گفتم من هم یادم نیست که خورده باشم :))))
    ولی با کار الهام جون به جنبش افتادم :)))
    مرسی که برام کامنت گذاشتی عزیزم

    AntwortenLöschen
  10. Salam man ye soal dashtam. Shoma midunid jo parak ke dakhele sup mirizan be almani chi mishe. Wa az Koja mishe tahie kard.merci.

    AntwortenLöschen
  11. سلام راهی عزیز
    جو پرک به آلمانی haferflocken
    نامیده میشه و در تمام فروشگاهها میتونید پیدا کنید

    AntwortenLöschen

Kommentar veröffentlichen

Beliebte Posts