آبگوشت ، شوربا ، دیزی یا یخنی




چند روز پیش که به لیست وبلاگم نگاه میکردم دیدم آبگوش رو هنوز ندارم 
گفتم مگه میشه ی وبلاگ ایرانی آبگوشت تو لیست غذایش نباشه :)))
آبگوشت ، شوربا ،  دیزی یا یخنی یکی از سنتی ترین خوراکهای ایرانی هست که در طبخش از گوشت  گوسفندی و بخصوص دنبه و گوجه وحبوبات  استفاده میشه 
قدیمها  توی روزنامه از قول مادر پروین ( فوتبالیست ) نوشته بود : همین آبگوشت پسرم رو تبدیل به یک قهرمان کرد :))) 
حالا راست و دروغ این مطلب رو دیگه نمیدونم :))
به هر حال این هم آبگوشت ما با نان تافتون ، سبزی و پیاز ، ترشی لیته  که فکر کنم ترکیب بسیار مناسبی باشه :))
و اما اصل مطلب 

من چون آبگوشت رو چشمی کار میکنم ، بخاطر همین مقادیر رو , حدودا بیان میکنم 

گوشت  گوسفند همراه با چربی ٣٠٠ تا ٣٥٠ گرم 
گوجه فرنگی  ٢ عدد 
پیاز درشت ١ عدد 
نخود ١ لیوان 
لوبیا سفید نصف لیوان 
سیبزمینی  ٤ تا ٥ عدد 
رب گوجه ١ قاشق 
نمک ، فلفل ، زردچوبه ، لیمو امانی 

عادت دارم که اول کمی پیازها رو که  درشت خرد کردم همراه با گوجه ٤ قاچ و گوشتها تفت بدم 


حبوبات رو هم از شب قبل خیس کنید و به مواد همراه با گوشت و غیره ..... اضافه کنید 
معمولا لیمو امانی رو به صورت درشت تو غذاها میریزند ، ولی به نظر من بهترین کار اینه که گوشتش رو ازپوست جدا کنید ، هر چند که من اینجا همه رو سنتی کار کردم :)))
ی خوبی که آبگوشت  داره اینه که احتیاجی به جدا جدا سرخ کردن نداره و میشه همه رو همزمان با هم داخل قابلمه کرد و آب ریخت و ساعتها منتظر موند که بپزه :)))
اما از اونجایی که انرژی تو آلمان خیلی گرون هست بهتره که با زود پز کار و آسون کنیم 
البته دوستانی که آرام پز دارند ، میتونند از شب قبل همه چیز رو بزارند تا فردای اون روز میل کنند 
اگه داخل ظرفهای سنگی هم تهیه کنید که دیگه بهترررررررر 
بحر حال این قسمت بر میگرده به علاقه شخصی 
من فکر میکنم که خوردن آبگوشت هم بر میگرده به عادتهای غذایی ، چون خیلیها دوست دارند که نون رو تو آبش ترید کنند و بقیه مواد رو بکوبند و میل کنند 
بعضیها هم بدون کوبیدن مواد و یا فقط بخشی از مواد نان رو ترید میکنند و میل میکنند 
به هر حال هر جور که میل میکنید نوش جونتون :)) 
گیلدا 













Kommentare

  1. به‌‌ به‌‌ غذای مورد علاقه تمام ایرانیها منم پسر بزرگم با آبگوشت بزرگ شده ولی‌ هنوز از قهرمانیش هیچ خبری نیست
    :)
    با تشکر،
    سوزان

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. سوزان عزیز ،، شاید کمی دیگه وقت میخواهد :))))
      مرسی از کامنتت

      Löschen
  2. هی وااای من نکنید با من اینکارارو چقدر حوس کردم خدایی عکسهاا 2000000000

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. لیلا جون ، ببخش ش ش ش ش :))))))
      مرسی عزیزم م م

      Löschen
  3. بااااااور نمیکنی که چقدردلم خواست ، حتما باید به زودی بدرستم ، صنم هم عاشق آبگوشت هست ، البته بیشتر باید بگم تیرید رو خیلی دوست داره ، ببینم بچه ی منم قهرمان میشه :))))))

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. چقدر خوبه که بچهها دوست داشته باشند ، چون خدایش خوراک کاملی هست
      اتفاقا هخامنش هم دوست داره ، البته باید بگم خدا رو شکر این یکی رو دوست داره :)))
      مرسی عزیزم و جات خالی

      Löschen
  4. گیدا جون یعنی صفا کردم با این سفره با صفات که که اینقد زیبا و با سلیقه چیده شده!

    AntwortenLöschen
  5. مرسی شبو جونم ، تو همیشه مثل دیگر دوستان به من لطف داری
    جات خالی گلم

    AntwortenLöschen
  6. به به واقعا كه هيچي آبگوشت نمي شه
    اما قبول داري آبگوشتاي ايران يه چيز ديگه س؟ البته از عكسات به نظر مي رسه گوشتاي آلمان چرب باشه ولي گوشتاي اينجا اصن چرب نيست بخاطر همين هر وقت غذاهاي اين مدلي درست مي كنم همه ش ياد ايران مي كنيم

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. مرسی عزیزم ، اره گوشتهای گوسفندی اینجا بد نست البته بیشتر مال نیوزلند هستند
      ولی نسبت به گوشت گاو و مرغ و خوک ، خیلی خیلی گرونتر هست ، فکر کنم واسه اینکه مصرف کننده هاش کمتره
      و آلمانی ها متقد هستند که گوشت گوسفند بو میده ، واسه همین کم مصرف میکنند :)))

      Löschen
  7. گيلدا اسم پسرت هخامنش است؟ چه اسم زيبايي *** آفرين

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. اره عزیزم ، مرسی ، البته دق کردیم تا این اسم رو قبول کردند تو شناسنامه بزارند :)))))

      Löschen
  8. ببخشيدا هي ميرم دوباره ميام آخه همچين كه كامنت و مي فرستم چشمم به يه چيز ديگه مي خوره
    مي گم اولا چه نور خوبي داره عكسات، از آب و هواي آلمان بعيده :) دوم اينكه راستش و بگو اون ملاقه مسي رو گذاشتي دم دستت كه هر كي خواس آبگوشت بخوره محكم باهاش بكوبي رو دستش؟
    :)))))))
    نكن اين كارا رو از تو بعيده
    :))

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. نه فدات شم . راحت باش اینجا خونه خودته ، بیا بالا بشین :))))))))
      راستش این که آلمان کم نوره در این هیچ شکی نیست :))) من قبلا با ی دوربین دیگه که اتفاقا لیلا هم از همون داره عکس میگرفتم
      کارش هم خیلی عالی هست ، میبینی که عکسهای لیلا هم فوقالعاده میشه
      ولی متاسفانه اصلا تو شب خوب نبود و فقط نور میخواست
      این بود که رفتم دوربین دوم رو خریدم که تو شب هم خوب میگیره بیچاره :))) البته کیفیتش تو نور شب کاملا فرق داره و حتما تو بعضی از عکسها دیدی
      ولی با این حال تا اونجا که سعی دارم تو نور میگیرم ، الان واسه این عکس نور بود ولی نه زیاد ، اما دوربین خوب گرفته ، کار من نیست :)))))
      اون ملاقه بیچاره هم دکوره بابا ، آخه من و زدن ؟؟ !!!!! ؟؟؟ !!!! ؟؟؟؟ :)))))
      من عاشق هر چی که قدیمی و مسی باشه هستم

      Löschen
    2. :)))))))))

      آره بخدا دوربین خیلی مهم است منم می خوام دوربینم و عوض
      کنم پس اینجور که میگی این دوربین فعلیت از قبلی هم بهتره
      می شه مارکش و بدونم؟ چون اگه می گی تو نور کم گرفتی عالی نور پردازی کرده اینجا هم با اینکه استوایی است ولی کم می شه هوا صاف باشه اغلب ابری است منتها هوای ابری داغ بخاطر همین منم خیلی با نور مشگل دارم

      Löschen
    3. چه جالب ، من اصلا فکر نمیکردم
      اتفاقا وقتی عکسهات رو دیدم و گفتم کمبود نور داری ؟؟ و گفتی اره ،تعجب کردم
      عزیزم ، دوربین من Canon ٥٥٠ eos هست ، البته الان مدلهای بالاتر اومده ، ولی به نظر من لنز هم نقش مهمی داره
      فقط هر چی میخری تو همین مسله نور و لنزش توجه داشته باش
      چون با کانون میتونی ٢ جور لنز مختلف براش تهیه کنی یکی از مارک خودش یکی هم اگه اشتباه نکنم نام Sigma هست
      که به همه مدل دوربینهای کانون میخوره

      Löschen
    4. خوش میکنم لاله جون :)

      Löschen
  9. وااااای خدای من چکار کردی گیلدا جان/نوش جان.ولی بگم من به خدا اگه هفت روز هفته رو آبگوشت بخورم سیری ندارم.دستت بی بلا عااااااالی

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. مرسی نسرین جون ، همسر من هم دوست داره ، ولی از اونجای که شوملی هست ترجیح میده با برنج میل کنه :))))
      اگه گوشت گوسفند آنقدر گرون نبود ، ما هم هر هفته تهه میکردیم :)))))

      Löschen
  10. من عاااااااااااااااااااااشقشم...از صبحم بار گذاشتم و الان تو سفره دیدم تو هم گذاشتی
    یعنی همه چی این پستت بی نقص و کامله...فقط جون من چرا پیاز رو با مشت نکوبیدی؟ :))))))))))

    AntwortenLöschen
  11. هانی ی ی ی ی نمیری با این کامنتت :)))))))))
    فقط میتونم بگم نوش جونتون باشه :))))))))

    AntwortenLöschen
  12. آخ اگه بدونید با این ابگوشت اشرافی چه دلی از من آب شد...همسرم اهل ابگوشت نیست ومن ارزوی یه مهمونی رو دارم که ابگوشت بخوره یا یه صاحب خونه که واسه ما ابگوشت بپزه...بیشتر یاد خونه مادر خدا بیامرزم افتادم...چقدر دلم هوای ایرانو کرد...واقعا دست مریزاد به این سلیقه....ببخشید ابگوشتتون منو زیادی احساساتی کرد....با احترام مصی

    AntwortenLöschen
  13. مصی جان قبل از هر چیز ممنونم که احساسات خودت رو با کامنت اینجا برام گذشتی
    ولی نمیدونم عذاب وجدان داشته باشم یا نه ؟؟ چون مثل اینکه خیلی چیزها رو به خاطرت آوردم
    به هر حال فقط میتونم بگم که جات خیلی خیلی خالی بود
    امیدوارم که قسمت شه باز تو ایران و به صورت جمعی میل کنی عزیزم

    AntwortenLöschen

Kommentar veröffentlichen

Beliebte Posts