آش اوماج , عوماج آشی- تبریز



چند روز پیش یکی از دوستان سراغ آش اوماج یا به قول تبریزی های عزیز عوماج آشی رو از من خواست 
من هم از اونجای که نداشتم و همینجور مایل بودم بدونم که این آش چه خصوصیات و ترکیبی داره این بود که سراغش رو گرفتم 
تو نت دستورها متفاوت هست 
*ماده اصلی این آش در واقع همون چیزی هست که جای رشته استفاده میشه و اوماج نام داره که میتونید اینجا طرز تهیه رو مشاهده کنید 
* وجود عدس در تمام دستورات بود , ولی یکی با لوبیا مخلوت کرده بود 
* از سبزی مرزه و تره همگی نام بردن ولی در جایی هم سبزی آش یا به غیر از اون  اسفناج و همینجور ریحان بنفش هم گفته شده بود 
* ی جای دیگه از ترشی سرکه و آبغوره گفته بود , که باقی اصلا صحبتش رو هم نکردن :)) که من خودم با آبلیمو تهیه کردم و پیشنهاد میکنم که شما هم با آبغوره و یا آبلیمو تهیه کنید 
* چند جا هم با گوشت تهیه شده بود ؛ البته از نوع قلقلیش :)
این بود که بهتر دیدم از روی اشتیاق و علایق خانوادگی پیش برم و این اش رو تهیه کنم 


از آب گوشت واسه این آش استفاده کردم , با مقداری عدس گذاشتم که عدس ها بپزه 
سبزیها رو نیمه کار اضافه کردم و ۲ تا پیاز رو سرخ کردم و به آش اضافه کردم 
و اواخر کار مثل رشته آش رشته , اوماج رو اضافه کردم 
چون اوماج من تازه بود , کمی هم زدم تا آش جوش بیاد و اوماجها نچسبه به هم یا به ته دیگ 
و همینجا هم کمی آب لیمو اضافه کردم 
و آخر کار هم مقداری فلفل دلمه رو ریز خرد کردم و به اش اضافه کردم و دیگه اجازه اینکه زیاد بجوشه  , رو بهش ندادم 
تا فلفلها شکل خودشون رو از دست ندن 
واسه این اش یقینا از زردچوبه و فلفل سیاه و نمک هم استفاده کردم 
البته تو بعضی از دستورات اضافه کردن مقداری ارد رو به اش نوشته بود که من ازش صرفنظر کردم , چون به اندازه کافی با وجود اوماجها لعاب میده 
نوش جان , گیلدا




Kommentare

  1. چه اش جالبی در واقع عدس و سبزی و اب گوشت با اوماج
    باید خوشمزه باشه ...اسمشو شنیده بودم ولی تا حالا نخوردم
    نوش جون عزیزم

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. البته بگم که اون فلفل دلمه هم خیلی تو طعم تاثیر داشت
      مرسی گلی

      Löschen
  2. گیلدا جونی و آشهای بی نظیرش ، دستت درد نکنه ، ببین عصری چه دلم ضعف رفتا .....

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. اخ شرمنده شدم , حق داری
      اش تو عصرها خیلی میچسبه
      جات خالی گلم م م

      Löschen
  3. آره گیلدا جون ، من کشته مرده ی آشم . آش می بینم دلم غش می ره !
    این آش رو تا حالا نخوردم ولی مخلص همه ی انواع آش هستم !
    دستتون درد نکنه و نوش جان

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. پس ارغوان جون واجب شد که ی بار با هم بشینیم و ی اش مفصل بخوریم ^_^
      مرسی عزیزم

      Löschen
  4. به به دستت درد نکنه گیلدای عزیز ..چه آشی شده واقعا هوس انگیزه ... نو ش جونتون جای ما روهم خالی کنید ...♥ ♥ ♥........... در اطراف اصفهان وقتی کله پاچه درست میکنند یه مقدار از آب کله رو نگر میدارند بعد میریزند توی آش ..☺

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. مرسی صفا جون
      اتفاقا مادر من هم این کار رو میکرد هر بار که کله پاچه و آبگوشت داشتیم مقداری از آب اونو فریزر میکرد تا باهاش سوپ یا اش درست کنه
      و واقعا چقدر هم لذیذ میشه
      جاتون خالی عزیزم

      Löschen

Kommentar veröffentlichen

Beliebte Posts