خمیر صدفی - Karipapteig



چند سال قبل که خانه یکی از دوستانم بودم مجلات آشپزی ایرانی رو که براش تازه از ایران آورده بودن دیدم که تو یکی از اونها دستور خمیر صدفی بود 
من که از شکل و شمایلش خوشم اومده بود , این بود که سریع یک قلم و کاغذ پیدا کردم تا دستورش رو بنویسم 
هر بار و هر بار دستور رو میخوندم ولی چون به نظرم کمی سخت میومد , دوباره میذاشتمش کنار 
تا اینکه سال قبل خمیر ١٠٠٠ لا رو با کلی ترس درست کردم و بخاطر شباهتی که این خمیر هم به اون داره دیگه ترسم ریخت و در صدد تهیه اش بر اومدم 
ولی این خمیر میتونه واسه اونهایی که مثل من از تهیه خمیر ١٠٠٠ لا فراری هستن ایده خوبی باشه تا راحتتر بتونن خمیر ١٠٠٠ لا رو سر هم کنن
یعنی دقیقا بر عکس من کار کنید , اول اینو تهیه کنید و بعد ١٠٠٠ لا رو , چرا که روند کار شبیه به هم هست با این تفاوت که این خیلی خیلی راحتتره


این خمیر در واقع مربوط به آسیا و کشور چین و مالزی هست که بافت فوقالعاده نرم و پوکی داره و از لحاظ طعم تقریبا میشه بگی شبیه به خمیر ١٠٠٠ لا هست ولی از لحاظ دید که همینجور در عکسها میبینید شکل زیباتری داره 
هر چند که این کار اولم بوده و از نگاه خودم اون چیزی که میخواستم نشد , ولی زمینه ای بود که دوباره سراغش برم و تهیه کنم :))
این خمیر  در ٢ مرحله باید تهیه شه . لطفا به مقادیر داده شده دقت  کنید و دقیقا همون مقادیر رو استفاده کنید 

* مرحله  اول : خمیر پایه 
مواد لازم :
شکر ٧ گرم 
نمک ١ قاشق چای خوری 
آب سرد ٥٦ میلی گرم 
آرد ١٠٠ گرم 
روغن صاف یا روغن قنادی ٢٥ گرم 

طرز تهیه :
شکر , نمک , آب رو با هم مخلوط کنید و خوب هم بزنید 
آرد رو به صورت الک کرده اضافه کنید و خوب هم بزنید و بعد روغن رو اضافه کنید 
خمیر رو خوب ورز بدید , اگه امکانش هست روی سطح صافی بزارید و با کف دست خوب ورز بدید 
این خمیر خیلی راحتتر از خمیر دوم هست و اصلا حالت چسبندگی به دست نداره و خمیر بسیار نرمی خواهید داشت 
اگه دیدید به دستتون میچسبه کمی روی سطح کارتون ارد بپاشید 
حالا خمیر رو بپوشونید و به مدت ٣٠ دقیقه در دمای اطاق استراحت بدید 



* مرحله دوم : خمیر ورقه ای 
مواد لازم :
آرد ٣٥ گرم + کمی بیشتر 
نشاسته ذرت یا ارد برنج ٥ گرم 
روغن صاف یا روغن قنادی ٢٥ گرم 

طرز تهیه :
آرد ها رو الک کنید و روغن رو بهش اضافه کنید بهتره این کار رو با دستکش یا قاشق انجام بدید , چون این خمیر بسیار نرم و چسبنده هست و در واقع مثل کره تو خمیر ١٠٠٠ لا عمل مکنه 
بعد از اینکه همه مواد رو مخلوط کردید واسه مدت کوتاهی خوب هم بزنید تا یک دست شه و یا به قول معروف آرد روغن  رو جذب خودش کنه 
حالا باید این خمیر رو گلوله کنید اگه دیدید خیلی شل هست و امکانش نیست اون مقدار ارد اضافه رو که گفتم  به صورت الک شده و خیلی کم کم اضافه کنید 
همینکه حس کردید خمیر رو هر چند نرم ...... امکانش هست گلوله کنید دیگه کافیه و خمیر رو داخل نایلون تا مدتی که خمیر اول یا پایه استراحت میکنه داخل یخچال بزارید 



خب این طرز تهیه خمیرها بود که خیلی زود آماده میشه و اصلا سخت نیست .... یعنی ی زره سخته :))))
حالا خمیر اول رو به صورت گرد کمی باز کنید و خمیر دوم رو داخلش قرار بدید 
و اطراف خمیر اول رو جمع کنید و خوب بهم بچسبانید و با کف دست خمیر رو فشار بدید روی سطح کارتون خیلی کم آرد بپاشد و کم کم با وردنه صافش کنید 



اینجا دقیقا مثل خمیر ١٠٠٠ لا هست یعنی باید یک سمتش رو تا نصفه خمیر تا کنید و نصفه دیگه رو بیارید روی نصفه اول 
در واقع با این کار ٣ لایه تشکیل دادید که دوباره باید اونرو صاف کنید 



ولی دیگه به اندازه خمیر ١٠٠٠ لا لازم نیست که ٣ بار این کار رو انجم بدید و همین ١ بار کافیه 
حالا خمیر رو رول کنید , هر چه رولتون ضخیمتر باشه , دایره های بزرگتری واسه پیراشکی خواهید داشت 
به ضخامت ١ بند انگشت خمیر رو ببرید و با وردنه دوباره صافش کنید , دقت کنید که نه خیلی نازک شه و نه ضخیم 
در اینجا دیگه هر چی دوست داشتید میتونید داخلش قرار بدید اونو ببندید و داخل روغن زیاد سرخش کنید
یا حتی در همین مرحله میتونید بعد  از صاف کردن لابلای خمیرها یک نایلون سلیفون  قرار بدید و تو فریزر نگهداری کنید
یا بعد از سرخ کردن داخل فریزر قرار بدید , که البته من خودم هیچکدوم از اینکارها رو نکردم :))
اینو هم بگم که این خمیر تو فر این کیفیت رو نداره پس الان جواب این سوالتون رو هم داده باشم :))



شاید نوشته هام زیاد باشه و واستون این ترس رو به وجود بیاره که خیلی کار داره ولی اصلا اینجور نیست 
حتما امتحان کنید که بعد از این حتما مایل هستید خمیر ١٠٠٠ لا رو درست کنید :)
نوش جان , گیلدا 





Kommentare

  1. خیلی دلم میخواد امتحانش کنم ، ببینم همتش رو میکنم ، اینروزها صنم خونست و وقتی واسه خمیر بازی نمیمونه ،به هرحال، ممنون ازت بابت تمام دستورات و توضیحات کاملت :)))

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. چرا که نه رزکم , فقط باید دوست داشته باشی, اخه ی طرف قضیه هم بر میگرده به اینکه به خودت بگی نمیتونم
      ولی اگه مثل من باشی و بگی میتونم , و هی مثل من هم خراب کنی :)) خلاصه روش رو میکوبی زمین
      تازه صنمی هم که باشه بهتره خواهر , کمک کارت هست ؛)

      Löschen
  2. خیلی عالیه گیلدا جون ، شما متخصص کارهای سختی عزیزم و همشون عالی در میاد<3 . دستتون درد نکنه و نوش جونتون .من قبلا این خمیر رو تو سفره ی جنوبی دیده بودم فکر کنم ،شما گذاشته بودینش ؟

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. مرسی ارغوان جون , لورف داری عزیزم
      اره یکی بود یا هست ..... اونو ادمین قبلی گذاشته بود ولی نمیدونم کار خودش بود یا از جای کپی کرده بود

      Löschen
  3. واااییییی چه کرده ببین
    چه خوشگلن ایناااا
    دستت درد نکنه عالیه..راستش منم خیلی از خیر هزار لا میترسم
    فکر نمیکنم بتونم نازک بازش کنم

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. مرسی شادی جون , عزیزم نترس برو جلو تا خراب نکنی یاد نمیگیری :))
      البته بگم که نباید هم نازک در بیاد , در واقع باید وقت بزاری و هی اونو تا بزنی که لایه لایه شه

      Löschen
  4. دست گلت درد نکنه گیلدا جون . یه سوال داشتم میشه از خمیر هزار لا استفاده کرد به جای این خمیر ؟؟

    AntwortenLöschen
  5. سلام فاطمه جان
    عزیزم نمیدونم , ولی خودم در صددش هستم که امتحان کنم
    شما هم امتحان کنید شاید که بشه و جوابش رو به ما هم بدید

    AntwortenLöschen
  6. وای چقدر عالیه دستای عزیزت درد نکنه ......البته من از درست کردن خمیرهای مختلف خدائیش خیلی لذت میبرم ولی گاهی اوقات آدم واقعا وقت نداره ...و درست کردن خمیری که کیفیت تقریبی خمیر 1000 لا رو داشته باشه مثل همین خمیری که زحمت کشیدی و درست کردی میتونه کمک خیلی بزرگی باشه .....بقول تکیه کلام یکی از دوستان پیج خوراکیها منم باید بگم کیلدای عزیز** دست مریزاد *** گل کاشتی......نوش جونتون ♥ ♥

    AntwortenLöschen
  7. مرسی صفا جون
    عزیزم من هم با اینکه خیلی به خمیر بازی علاقه دارم :))) ولی همیشه حوصلش نیست
    البته اینکه این خمیر مثل خمیر ١٠٠٠ لا عمل کنه رو نمیدونم , باید دفه بعد امتحان کنم :)

    AntwortenLöschen

Kommentar veröffentlichen

Beliebte Posts