Rotkohl - بای لاگه کلم


من باید این پست رو تو ایام سال نوی مسیحی  میذاشتم , ولی چه کنم نه وقت شد و نه حوصله بود 
تا اینکه مدتی پیش براتون گفتم که ١ دونه کلم قرمز بزرگ گیرم اومد 
که باهاش اول از همه کلم پلو قرمز رو تهیه کردم که بسیار لذیذ  و خوشرنگ شد و این هم دومین ایده بود 
از کشورهای دیگه خبر ندارم ولی آلمان از این بای لاگه زیاد واسه کنار خوراکهای گوشتیش استفاده میکنه  
قبلا هم ٢ تا بای لاگه دیگه براتون گذاشته  بودم یکی با قارچ بود و دیگری با برگ  کلم سفید 
طرز تهیه این بای لاگه احتیاج به وقت داره , چون با ١ جوش و حرارت کوچیک نمیپزه و جا  افتاده نمیشه 
ولی اگه تهیه کنید , میبینید که در کنار خوراکهای گوشتی به خصوص بوقلمون سال نو یا مرغ شکم پر و حتی استیک و ..... چقدر لذیذ خواهد بود 

و اما مواد لازم :
کلم قرمز که به صورت رشته ای رنده شده باشه ١ کیلو 
پیاز قرمز یا سفید ٢ عدد 
روغن جامد عطر دار یا کره ٣ قاشق 
چوب دارچین ٢ عدد 
برگ بو ٢ عدد 
شراب قرمز یا آب سیب ١ لیوان 
نمک 
شکر ٣ قاشق 
سیب ترش ٢ عدد 
سرکه سیب ٣ تا ٤ قاشق 
مارمالاد توتفرنگی یا آلبالو ٢ تا ٣ قاشق 

طرز تهیه :
در ابتدا  , پیازهای خلال شده رو همراه با کلم , چوب دارچین و برگ بو داخل روغن تفت میدیم 
تا حدی که عطرش بلند شه , دقت کنید که سرخ نشه 
سپس نصف میزان  شراب یا آب سیب رو بهش اضافه کنید و بزارید به آرامی بپزه


بعد از چند بار هم زدن مدام , سرکه , شکر و نمک رو اضافه میکنیم


از این به بعد بزارید تا به آرامی بپزه و اگه آبش کم شد باقی آب سیب یا شراب رو اضافه کنید 
به زمانی حدود ٣٠ تا ٤٠  دقیقه احتیاج دارید 
در آخر که به خوبی عطر دارچین و برگ بو در فضای آشپزخانه پیچید :)) میتونید سیبها رو که از قبل پوست کنده و خرد کردید به کلمها اضافه کنید


مدت ١٠ تا ١٥ دقیقه دیگه بزارید تا کلمها حرارت ببینند 
در خاتمه مارمالاد رو اضافه کنید و بعد چند هم زدن مداوم , دیگه Rotkohl یا بای لاگه کلم  شما آماده هست که در کنار خوراکهای گوشتی میل کنید 

نوش جان , گیلدا



Kommentare

  1. چه جالب گیلدا جون تو نگاه اول من رو یاد ترشی کلم قرمزی انداخت که کنار غذاهای گوشتی سرو می کنیم ولی جالبه که این مارمالاد داره و طبیعتا در کنار سرکه ترش و شیرین است

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. اره لاله جون , این کلی از لحاظ طعم فرق میکنه
      فقط کمی شکلش شبیه هست ;)

      Löschen
  2. من تا حالا نشنید ه بودم ، جالب بود ، حتما باید خوشمزه باشه با موادی که داره ، دسسست گلت درد نکنه

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. مرسی رزی جون , اره خوشمزه هست
      میدونی که من اصولا شیرین پسند نیستم ولی بعضی از خوراکهای اینها واقعا خوشمزه هست

      Löschen
  3. گیلدا یه دو سه باری تیتر رو خوندم تا دوریالی ام افتاد منظورت همون بایلاگه هست! یعنی یه همچین شاهکاریم من! دستورش برام جالب بود! اینجا کمتره ولی آلمان تو رستوران دیده بودم! دستت درد نکنه عزیزم

    AntwortenLöschen
  4. ها ها ها , شبو جونم کلی خندیدم :))))))))
    عزیزم , مشکل از منه که قاطی پاتی مینویسم

    AntwortenLöschen

Kommentar veröffentlichen

Beliebte Posts