آش گشنیز - همدان




مدتی پیش آقای  رضا - دی  آر این آش رو تو صفحه گذاشته بودند  , و من طبق معمول تنبلی کردم و دستورش رو ننوشتم 
فقط یادم بود که اسمش آش گشنیزه و واسه سرما خوردگی خوبه 
حال اینکه واسه چی برا سرما خوردگی خوبه , نمیدونم ...... اونها که اهل همدان هستند جواب بدند لطفا , چون از قرار معلوم این آش رو همدانی های عزیز تهیه میکنند 
از اونجایی که توش گشنیز داشت  , حدس زدم باید خیلی خوشمزه باشه , چون رابطه من هم با گشنیز خیلی خوبه :)))
چندین دستور دیدم که بعضی ها با بلغور بود و بعضی ها با برنج , یا بدون گوشت بود یا با گوشت 
یا لپه داشت یا عدس ..... بحر حال من این روش رو مخلوط کردم 



مواد لازم برای ٢ نفر  :
برنج نصف استکان که بهتره خرد باشه 
عدس ١ استکان 
لپه نصف استکان 
غوره یا آب غوره به میزان دلخواه 
پیاز ١ عدد بزرگ 
گوشت چرخ کرده ٢٠٠ تا ٣٠٠  گرم 
گشنیز خرد شده ١ پیاله 
نمک , فلفل , زردچوبه 

طرز تهیه :
پیازها رو خرد کنید و با مقداری کره یا روغن تفت بدید 
برنج روهمراه با مقداری آب همراه با  عدس و لپه که از قبل خیس کردید بهش اضافه کنید و با حرارت ملایم بزارید بپزه و برنجتون لعاب بده 


غوره یا آبغوره رو هم در این مرحله اضافه کنید 
جداگانه گوشت رو قلقلی کرده و داخل روغن کمی سرخ کنید اگه دوست داشتید بهش پیاز هم بزنید 
١٠ دقیقه قبل از خاموش کردن آشتون  , سبزی و گوشت رو اضافه کنید 
میتونید برای روش کمی پیاز داغ استفاده کنید 
نوش جان , گیلدا 






Kommentare

  1. گیدا جون تو خانواده ما هم این اش به هنوان آش مریض رایج بود! البته من نمی دونستم که اصلیتش مال همدانه! چقدر هم من خوشم میومد زمستون وقتی یکی سرما می خورد و مامانم درستش میکرد! ... خوبه این روزا منم درستش کنم! دستت درد نکنه عزیزم که همیشه چیزهای خوب و خوشمزه رو بهمون معرفی یا یادآوری می کنی

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. مرسی عزیزم , پس شما هم میشناسید ؟؟
      اره جدی جدی خیلی تو هوای سرد میچسبه , ولی خود من تا به حال نمیدونستم که چجور اشی هست و چی نامیده میشه
      تا اینکه این آقا معرفش بودند

      Löschen
  2. چه جالب ، ما هم بهش میگیم آش مریض :)))) البته با یه کم تفاوت ، اما به نظرم ، اون طعم گشنیز هست که بی نظیرش میکنه ، نوش جونتون باشه گیلدا جان

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. اره رزکم , من هم عاشق اون طعم گشنزش شدم , واسه همین هم تا دیدم گشنیز داره اقدام کردم :)))

      Löschen
  3. يك سؤال داشتم جو دوسر به انگليسى ميشه أوت ولى به المانى چى ميشه هافر فلوكن رو ميدونم كه ميشه جو پرك خيلى ممنون از جواب و سايت با سليقه شما

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. Hafer flocken همون جو دو سر پرک. من مدتها در این زمینه جستجو کردم. 😉

      Löschen
  4. سلام رعنای عزیز و ممنونم از حسن نظرت
    عزیزم جوی ٢ سر به آلمانی
    Saat-Hafer یا Echter Hafer
    گفته میشه

    AntwortenLöschen
  5. به به خواهر آش باشه تازه توش گشنیز و اون قلقلی های خوشگل و خوشمزه هم باشه ..... من دیگه توان نوشتن و توصیف ندارم .... نوش جونت جای منم یه کاسه بخور .... عالی شده

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. اره پگاه جون , من هم میگم , اش باشه .... اگه با جاش باشه که چه بهتر , اگه هم با جاش نباشه باز مخلصش هستیم :)))
      مرسی عزیزم از کامنتت

      Löschen
  6. in asho ham mishe ba robe anar -serke - limotorsh - mast ya abghore emtehan kard ,, haftee yekbar in asho man dorost mikonam ,, kheli ham bahale ,,,,

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. خیلی جالب بود , شما چقدر تنوع بهش دادید , با رب آنارش باید جالب توجه باشه
      مرسی از اطلاعات داده شده

      Löschen
  7. گیلدا جون ما اصلا به این آش میگیم آش مریضی :)) شاید چون سرخ کردنی نداره! نمیدونم ولی خیلی خوشمزه س و یاداور بچگی هامون :)

    AntwortenLöschen
  8. گیلدا جون ما نیز بهش اش مریضی میگفتیم:) البته گوشتش رو قلقلی نمیکنیم همینجوری میریزیم توش! خوب این مال مریض باکللاسها میشه:)) چرایی ش رو هم نمیدونم شاید بخاطر نداشتن سرخکردنی! ولی درهرحال خوشمزه س و یاداور بچگی هامون :)

    AntwortenLöschen
  9. مریضهای باکلاس رو خوب اومدی آرام جان :))))
    راستش من نمیدونستم ولی الان شما و دیگران دوستان منو متوجه کردید که با این نام هم خونده میشه , مرسی از راهنماییتون

    AntwortenLöschen
  10. وای عاشق طعم گشنیز هستم آبغوره هم که داره باید آش محشری باشههههه نوششششش

    AntwortenLöschen

Kommentar veröffentlichen

Beliebte Posts