زیره پلو مازندرانی


زیره پلو یا طعام  پلو مازندرانی , یکی دیگه از غذاهای سنتی و قدیمی مازندران هست که هم از بابت شکل و شمایل خیلی زیباست و هم با توجه به موادی که داره اونو کلی متفاوتر از زیره پلوی کرمانی  کرده 
من قدیمها اصلا به زیره علاقه نداشتم , نه تنها من بلکه کل خانواده جز مادر عزیزم , کسی به این ادویه علاقمند نبود 
و یادمه هر وقت که مادرم هوس میکرد بخوره مجبور میشد که تنها واسه خودش جداگانه مقداری غذا رو با زیره مخلوط کنه 
بنده خدا بخاطر ما , از طعم غذاهای دوست داشتنیش هم باید میگذشت :/
ولی الان مدتی هست که به سمت این ادویه کشیده شدم و با توجه به مطالب و خواص خوبی که ازش میخونم , تصمیم گرفتم بیشتر استفاده کنم 



مواد لازم برای ۲ نفر :
برنج آبکش شده به میزان ۲ پیمانه 
گوشت مرغ به میزان لازم 
زیره ۱ قاشق 
شنبلیله خشک ۱ قاشق 
دارچین نصف قاشق چایی خوری 
کشمش نصف استکان 
زرشک نصف استکان 
زعفران دم کرده به میزان لازم 
پیاز ۱ عدد 
زردچوبه , نمک , فلفل 

طرز تهیه :
اول از همه بزارید تا گوشت مرغ بپزه 
من به این صورت کار کردم که اول از همه مرغها رو داخل مقدار کمی کره سرخ کردم و بعد پیاز خلال شده رو همراه با نمک و فلفل و زردچوبه و مقداری زعفران دم کرده و بدون آب گذاشتم با حرارت کم و درب بسته , بپزه 
شما میتونید هم مرغ رو به صورت درشتر , پخته سرو کنید و یا مثل من بعد از پختن  تیکه تیکه کنید لابلای پلو بکشید 

دارچین و زیره و شنبلیله خشک رو با هم تو ظرف سنگی یا هر وسیله دیگه  خوب بکوبید , این کار عطر و بوی ادویه رو آزاد میکنه و غذای خوشبو تری خواهید داشت 

زرشک و کشمش را جداگانه تفت بدید , میتونید مثل من با هم دیگه تفت بدید 

قابلمه  مورد نظرتون رو انتخاب کنید , کف اونو چرب کنید و از هر موادی که دوست دارید به عنوان ته دیگ استفاده کنید 
بعد یک لایه برنج آبکش شده رو اضافه کنید و از ادویه مقداری روی برنج بپاشید و همینجور کمی زعفران دم کرده 
و بعد یک لایه گوشت مرغ رو بچینید و دوباره با برنج کار رو تکرار کنید , تا مواد  تمام شه 
بزارید برنجتون دم بکشه و اگه آب مرغ باقی مونده روی برنج بدید که خوشمزه تر شه 
حالا دیگه زمان سرو برنجتون هست که بعد از کشیدن روی سینی روی اونو میتونید با  کشمش و زرشک تزئین کنید 
و اگه مرغ رو مثل من لابلای برنج ندادید , میتونید همراه با زرشک و کشمش روی برنج بزارید 
نوش جان , گیلدا 









Kommentare

Beliebte Posts