قابلی یا کابلی پلو - افغانستان


خوب این هم یک دیگه از خوراکهای افغانی لذیذ و خوشمزه ، قابلی یا کابلی پلو
که شباهت زیادی به هویج پلو داره 
یکی از دوستان افغانی من این برنج رو به بهترین نحو خودش تهیه میکنه و بنده هم هر وقت که حضور داشته باشم با سر و کله سرو میکنم 
اگه دقت کرده باشید به عنوان مثال همه میدونیم که کتلت با چه موادی تهیه میشه ولی اگه همون مواد رو در اختیارتون بزارند و خودتون ادویه اونو انتخاب کنید طعم اون زمین تا آسمون فرق میکنه 
این پلو هم همین داستان رو داره ، هر چند که رسپتش رو میدونم ولی وجود ادویه اون موجب شده باز اونی که من خانه دوستم میخوردم نباشه 
تو فرهنگ ملتهای آسیایی غذا نشانه ای از رسم مهمان نوازی هست 
و قابلی پلو هم در افغانستان یکی از خوراکهایی هست که برای جشنها و مهمانان پخته میشه این پلو در شمال افغانستان بیشتر پخته میشه و کمی با قابلی پلوی ازبکی فرق داره 

مواد لازم :
برنج ٢ پیمانه 
گوشت گوسفندی ٢٠٠ تا ٣٠٠ گرم 
هویج ١ عدد بزرگ ، خلال شده 
پیاز ١ عدد بزرگ 
کشمش به میزان دلخواه 
ادویه مورد نظر ، یا ادویه گرام ماسالا ١ قاشق چای خوری . که من از زیره و گشنیز کوبیده به جای اون استفاده کردم 
از مقداری زعفران دم کرده هم استفاده کردم 
نمک ، فلفل ، زردچوبه 
مقداری پسته و بادام خلال شده برای تزئین 

طرز تیهه :
ابتدا پیاز رو خرد میکنیم و با روغن تفت داده و گوشت رو اضافه میکنیم و اطراف گوشت رو نیز کمی سرخ کرده 
ادویه مورد نظر رو اضافه میکنیم و همراه با مقداری آب میگذریم تا گوشتها بپزه 
میتونید ادویه رو در آخر پخت گوشتها هم اضافه کنید 
بعد از پخت گوشت برنج شسته شده رو اضافه کنید و کمی هم کره اضافه کنید و بزارید با حرارت کم به جوش بیاد 
درب قابلمه رو میزارید تا برنجتون دم بکشه 


جداگانه هویج خلال شده و کشمش رو میزاریم با مقداری روغن یا کره تفت بخوره 
در همین حد که هویجها نرم باشند و شکل اول خودشون رو از دست بدند کافیه 
و در هنگام سرو کردن برنج از مواد هویج روی اونها میکشیم و مقداری هم بادام و پسته پاشیده و میل میکنیم :)
نوش جان ، گیلدا 

* پخت این خوراک با توجه به علایق شخصی و خانوادگی میباشد 




Kommentare

  1. وه چه پلویی یه چه پلویی یه چه پلویی یه....از وقتی صفحه ات باز شده و عکسشو دیدم هی دارم تو دلم می گم چه پلویی یه. من با دستور این پلو تو اینترنت خیلی برخورد کردم ولی هیچ وقت نرفتم درست کنم و ببینم چه جوری یه. یه دلیلش اینه که همسری هویج و کشمش نمی خوره اونم در این ابعاد زیاد....باز کم بود می شد هویج رو یه کاریش کرد اما کشمش رو حرفشم نزن.... دلیل دوم هم تنبلی و فراموش مثل همیشه..... البته دلیل اول محکم تره.... این همسری من یه لیست بلندبالا غذا و مواد خوراکی هست که دوست نداره و نمی خوره اونوقت من رفتم واسه خودم وب اشپزی راه انداختم.... می بینی تو رو خدا!!!!!!!!!!! دستت درد نکنه. خیل چشم نواز و حتما بسیار خوش طعمه. نوش جون خودت و خانواده. بوس

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. مرسی شادی جونم , عزیزم نمیشه ایراد گرفت , من خودم هم از کشمش خوشم نمیاد :))))
      و تا به حال خوراکهای که کشمش دارند درست نکردم , ولی این یکی رو گفتم باید مثل خودش تهیه کنم که با هویج پلوی خودمون ی فرقی داشته باشه
      ولی اینو هم بگم که شرینی هویج تو پلو اصلا به زیر دندون نمیاد , چون خود من هم حساس به این مسله هستم
      به هر جات خالی بود گلم

      Löschen
  2. به و به و به بسیار عالی و خوشمزه
    این چند روز تعطیلات یخورده ناپرهیزی کردم و بی خیال رژیم شدم مثلا خیر سرم از امروز دوباره شروع کردم و الان این عکس دل نواز و رنگی رنگی و خوشمزه مگه می زاره؟؟؟ به همچین قار و قوری افتاده معده ام که نگو
    :)))))))))))) برم تا بیخیال رژیم نشده ام

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. ای ی ی وای ی ی تو هنوز هم رژیم داری ؟؟ بابا آخه تو دیگه چرا ؟؟
      دست راستت رو محکم بکوب تو سر من شاید من هم ی تکان بخوریم :)))))))))))
      مرسی از کامنتت عزیزم

      Löschen
  3. خیلی تعریفش رو شنیدم ، اما خودم دست بکار نشدم گیلدا جان ، دقیقا باهات موافقم که ادویه ای که بکار برده میشه خیلی مهمه ، یه بار من بریانی تو ایکیا خوردم ، انقددددددر دوست داشتم ، هر چی خودم درست میکنم ، اصلا ربطی به اون نداره ، ها ها ها ، به هرحال ممنون از دستور خوبت عزیزم :*

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. اره میبینی گلم ؟؟
      هر وقت تونستی حتما دست بکار شو , جدی جدی پلی لذیذی هست
      :***

      Löschen
  4. salam gilda jon mikhastam tashakor konam be khaere in dastor ghazai khobeton . man 1 az alaghemanda ton hastam . faght 1 nokte dar morede on ghazai khobeton on ham in ke ghaboli range aslisho az abe gosht migire onam be in sorat ke aval piaz dakhle goshto naiad ziad sorkh konin be sorati ke ghahvei rang beshe . va dar in ghaza aslan zaferan estefade nemishavad. bebakhshid ke fozoli kaedam chon man khodam afghan hastam va dorost mikonam be heton goftam shaiad betonam beheton komaki karde basham . bazam mamnon be khatre ghazahai khoneton

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. سلام دوست عزیز و ممنون از لطفی که نسبت به من دارید
      من همیشه معتقد هستم که غذاهای محلی رو باید از خود همون افرادی که در اون نقطه زندگی میکنند , یاد گرفت
      و اینو به تجربه تو کارهایی هم که گذاشتم دیدم
      من سعی کردم که همین کاری که شما گفتید انجام بدم , ولی فکر کنم کم بوده :(
      در مورد زعفران هم حق باشماست , من به صورت دلخواه ریختم
      مرسی از کامنتتون :)

      Löschen
  5. وااای چه رنگ و رویی داره ممنون گیلدا جان تمام کارهات عالیه.
    گیلدا جان موقعی که من دوره آشپزی میرفتم این پلو رو درست کردم و الان جزء خوراکهای خونه ماست.مقدار خیلی کمی با روش شما فرق میکنه ولی توی آلبومم دارم.اگه قسمت بشه حتما توی وب میزارم.ولی به اندازه پلو شما زیبا نیست.موفق باشی خانمی

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. مرسی نسرین جون
      حدس میزنم که باید روشهای مختلفی باشه , اگه وقت شه باید باقی رو هم درست کنم
      منتظر کار زیبای شما هم هستم عزیزم

      Löschen
  6. وای گیلدا جون عجب پلوی خوش رنگ و زیبایی شده ،دستتون درد نکنه و نوش جان .منم خیلی تعریف این پلو رو شنیدم و دوست دارم امتحانش کنم ولی شوهرم زیاد علاقه ای به غذای شیرین داره .راستی ادویه این غذا زیره ،میخک ،دارچین و هل هستش .یکی از دوستان افغان روی کار شما برامون دستوری گذاشته

    AntwortenLöschen
  7. مرسی ارغوان جون
    عزیزم من هم خوراک شیرین دست ندارم , خودت که میدونی
    ولی نمیشد که اینو بدون کشمش امتاهن کنم , چون به نظر من در غیر این صورت میشد همون هویج پلوی خودمون
    ولی با این حال اصلا بد نشد و خیلی هم خوشمزه بود ,
    بابت ادویه هم ممنون عزیزم :***

    AntwortenLöschen
  8. وااااای گیلدا جونم چه کردی!!!!! به به!!!! ... من یه بار اینجا یه رستوران افغانی رفته بودم این غذا رو خوردم! همین جوری مزه اش یادم مونده بود ! الان با دین این عکس خوشگل تو دوباره اون مزه و اون خاطره برام زنده شد!دستت درد نکنه عزیزم!... در ضمن سال نو رو بهت تبریک می کم! امیدوارم سال جدید رو به خوبی و خوشی شروع کرده باشی! می بوسمت

    AntwortenLöschen
  9. سلام گلکم , خوشحالم که باز میبینمت
    جات خالی بود عزیزم , البته فکر نکنم که به اندازه اونها خوب درست کرده باشم ولی خوب قابل خوردن بود
    سال نوی تو دوست نازنین هم مبارک باشه <3

    AntwortenLöschen
  10. گیلدا جان سلام ، عزیزم قابلی غذای مخصوص ترکهاست اصلا از اسمش معلومه قابلی از کلمه قابلمه گرفته شده نه از کلمه کابلی . ما ترکهای تبریزی تو زمستون این غذا رو تو سرمای زمستون درست می کنیم نه به این شکل بلکه تشکیل شده از برنج و بلغور و رشته و عدس و گوشت چرخ کرده و یا کشمش می ریزیم یا کنارش خرما رو که در کره تفت دادیم میذاریم تو هوای سرد خیلی حال میده عزیزم . بازم دستت درد نکنه

    AntwortenLöschen
  11. سلام مریم جان , خیلی ممنون که این پلوی ترکها رو هم به من معرفی کردی
    این ترکیبی هم که شما نوشتید خیلی با این پلو فرق داره و باید خوشمزه باشه
    اما نام این پلو بر میگرده به شهر کابل که بهش کابلی میگند , و منظور از قابلی در اینجا به منظور قبول کننده هست :)

    AntwortenLöschen
  12. سلام. از کدام قسمت گوسفند باید استفاده کرد برای قابلی؟

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. راستش اگه از من میپرسید گوشت گردن لذیذترین هست
      ولی از قسمتهای دیگه هم میشه استفاده کرد

      Löschen

Kommentar veröffentlichen

Beliebte Posts