فسنجان







یادمه قدیما ، مادر بزرگم تو ی ظرفه سنگی بزرگ و با زحمت فراون گردو رو برای فسنجون ، میسابید , نه ۱ دور بلکه چندین بار این کار رو از اول شروع میکرد و آنقدر این کار ادامه داشت که حس میکردی گردوها همونجا به روغن میفتن  .....و چه لذتی داشت اون فسنجون ..
این خورشت رو در هر شهر به روشی متفاوت میپزند ، ترش ، شیرین ، ترش و شیرین ...... خشک , آبدار .... سیاه , قرمز ....
ولی اصولا همونجور که میدونید تو خونه  ما همه چیز ترش ,, و به معنای واقعی ترش خورده میشه
در حدی که رب انارهاایی که از مغازه ترکها میگیرم واسم شیرینترین رب اناره :) یا رب انار یک و یک در واقع شیره شکره .
تو شمال اصولا از رب خانگی گوجه سبز یا رب ازگیل ( کونوس ) و رب انارهای جنگلی ترش استفاده میشه
که خیلی تیره هستن و همین امر نه تنها به ترش شدن این خوراکتون کمک میکنه بلکه , رنگ تیره خوبی هم بهش میده
اما خوب ما اینجا محروم هستیم و مجبوریم با اختراعات و اکتشافات خودمون همه چیز رو تهیه کنیم :)
من برای تهیه فسنجان به هیچ عنوان از سرخ کردن مواد استفاده نمیکنم , چون فکر میکنم که این دانه کوچیک و پر محتوای خوراکی اونقدر از خودش قدرت داره که بخواهد در مدت زمان پخت بهترین روغن رو , پس بده



مواد لازم :
گردو کاملا ساییده ۲۵۰ گ
پیاز ۱ عدد
نمک ، فلفل ، زرد چوبه ، کمی گلپر
گوشت مرغ یا پرندگان وحشی ، به مقداره کافی
رب انار ، ۲ قاشق ( این مقدار بستگی به میل شخصی شما دارد ) اگر در دسترس نبود از آب غوره  استفاده کنید یا رب آلوچه
* البته اینو هم بگم که چون رب انارهای شمال خیلی سفت هست , نسبتش به رب انار مایع فرق داره 
در صورته تمایل ، ۱ قاشق سه خالی رب گوجه

طرز تهیه :
داخل کمی آب سرد گردو , پیاز رنده شده ریز , ربها , نمک و فلفل و زردچوبه رو میریزم و میزارم که به آرامی جوش بزنه
هر از گاهی هم بزنید و هر وقت آبش کم شد دوباره آب سرد اضافه کنید
چیزی حدود ۳ تا ۴ بار بهش  آب اضافه میکنم تا ببینم روغن انداخته , تو این مرحله , گوشت مرغ رو اضافه میکنم و دوباره با حرارت کم میزارم بپزه
فسنجون یکی از اون خورشتهاائی هست که به وقت پختن احتیاج داره
اگه از گوشت پرندغان وحشی استفاده میکنید از همون ابتدا به مواد اضافه کنید , چون دیر میپزن
بعد از چند ساعت میبینید که حسابی روغن انداخته و میتونید از خوردنش لذت ببرید
من اصولا موقع  سرو کردن کمی گلپر هم روش میریزم , خیلی خوش طعم  میشه :)

نوش جان ; گیلدا










Kommentare

  1. منم اواخر پخت بهش گلپر میزنم عالی میشه ..منم دیروز برای ناهار درست کرده بودمش
    عکسهای جدیدش خیلی خوشگل شده چه خوبه منم عکسهای قدیمی وبلاگمو بازسازی کنم م
    نوش جون عزیز

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. مرسی شادی جونم ^_^
      اره من چون خیلی وقته که وبلاگ رو راه انداختم , عکسهای اولیه من با دوربین قدیمی بوده که بیشتریها جالب نیست
      واسه همین جدیدها رو اضافه میکنم , ولی قدیمیها رو هم دارم ^_^

      Löschen

Kommentar veröffentlichen

Beliebte Posts