شور





و میرسیم به شور؛) که فکر نکنم کسی ازش بدش بیاد
مواد شور دلبخواهی هست . من از گل کلم ، برگ کلم ، خیار ،  هویج , فلفل پاپریکا استفاده میکنم 
که البته هر کدوم رو به فصلش کار میکنم
میتونید از هر چیز دیگه ، مثل کرفس ،گوجه سبز ، چغاله بادام ، میوجات خام  ..... هم  استفاده کنید
مواد جانبی این شور هم ، تخم گشنیز ، سیر ، سرکه ، نمک و  مقداری سبزیجات معطر مثل شوید و تلخون  که طعم بهتری به شور خواهد داد
اینبار از گفته های یکی از دوستان , دریای عزیز استفاده کردم و با مواد کمی کم شکر اضافه کردم
ظرف مناسبی رو انتخاب کنید ، مواد مورد نظرتون رو تمیز کنید و به صورت مخلوط  درون ظرف بچینید ، لابلای ان مقداری سبزی های معطر و سیر و تخم گشنیز رو جا بدید
آب رو بزارید بجوشه و بزارید کاملا سرد شه
به ازای ۴ لیوان یا هر لیتر آب ۲ قاشق پر نمک  و همینجور ۳/۴ همون لیوان سرکه سفید اضافه کنید  ، و اگر دوست داشتید شورتر باشه نمک بیشتر بریزید
و ۱ قاشق چایی خوری شکر
بعد آب رو روی  مواد خالی کنید جوری که کاملا روی مواد رو بپوشونه
اینو هم بگم که تو شور ضخامت مواد خیلی مهم هست به این صورت که خیارها یا هویجهایی  که مصرف میکنید , اگر تپل و  مپل باشن ^_^ به زمان بیشتری واسه شور شدن احتیاج دارن
پس بهتره که از خیارهای قلمی استفاده کنید و موادی مثل کلم و هویج رو تا اونجا که امکان داره خرد کنید
من به این شورها زمانی بیشتر از ۳ هفته دادم
خیلیها شورهای ۲ روزه یا  ۱ هفته ای تهیه میکنن , ولی باید بگم که خیلی از این روش ها رو امتحان کردم ولی هیچکدوم واسه من رضایت بخش نبود :)
بهتره که شورها تون رو در جای خنک و دور از نور خورشید قرار بدید
این شورها از دید من و خانواده خیلی لذیذ و ترد و خوشمزه هستن و ۴ تا جای بزرگ رو واسشون اختصاص  دادم که هر کدوم تا تمام میشه , با مواد جدید پر میشن  ^_^
یادمه اون موقعها مادرم در آخر ی تیکه نان سنگک روی شورها میذاشت ، ولی هیچوقت نفهمیدم واسه چی :)) فکر کنم واسه کپک نزدنشون بود

نوش جان ، گیلدا 


Kommentare

  1. دستت درد نکنه عالیه
    نون رو برای این میزارن که ترشی خراب نشه کش نیاد ابش
    چون بعد مدتی ترشی گاها ابش کش میاد
    نمیدونم متوجه منظورم شدی من اسم ترکیش رو میدونم اما نمیدونم فارسی چی میگن بهش

    AntwortenLöschen
  2. سلام
    خوبی خانومی.. خیلی وقته نیستی
    دلم برای دستورات خوشمزه ات تنگ شده...

    AntwortenLöschen
  3. مرسی لیلا جون ، اره عزیزم متوجه شدم :))

    سلام فهیمه جون خوبی عزیزم ؟؟
    مرسی که به یادم بودی ، کمی گرفتاری داشتم ، وقت اینجا رو کم داشتم
    باز هم در کنارتون خواهم بود :)

    AntwortenLöschen

Kommentar veröffentlichen

Beliebte Posts