پنیر - Panir



میگم پنیر زدن هم واسه خودش دنیای داره ها ا ا ا ا :))
آدم یاد دهات و بوی شیر گرم و پنیر و ...... میوفته 
مادرم اون موقعها  همش خودش تهیه میکرد ، ولی من هیچوقت نگاه نمیکردم که چه میکرد ، و فقط از خوردنش لذت میبردم :) 
به هر حال واسه من که کلی لذت داشت ، شاید به خاطر این بود که اولین تجربم بود ، واسه همین هم تصمیم گرفتم که باقی لبنیات رو هم تهیه کنم :))))
و اما روش کار و مواد لازمش ، قبل از هر چیز باید بگم که واسه تهیه انواع پنیر بهتره که یک دماسنج داشته باشید 
چون کارهاتون کاملا بر وفق مراد انجام میش ، بدون اینکه شک داشته باشید 

مواد لازم :
شیر ۳/۵ درصد چرب ۴ لیتر 
آبلیمو تازه ۱۱۰ میل 
نمک  ، ۱ قاشق چای خوری ...اگه در دسترس بود بهتره که از نمک دریا استفاده کنید 
بهتره که نمک و آبلیمو رو در دسترس خودتون آماده داشته باشید 




طرز تهیه :
شیر رو در ظرف بزرگی ریخته و میزارید که حرارتش به °۹۳ برسه ، این دما دمایی هست که شیر نسبت گرم شده 


عقربه سیاه دماسنج هنوز حرکت نداره

در اینجا عقربه سیاه به حرارت مورد نظر رسیده 

در این زمان نمک رو اضافه کره و خوب هم میزنیم 
سپس آبلیمو رو در طی ۲ تا ۳ مرحله اضافه میکنیم و هم میزنیم 



کم کم میبینید که شیر بریده میشه ، باز در این زمان هم شیر نباید بجوشه 


سپس شیر بریده شده را با کمک کفگیر داخل یک پارچه تنظیفی تمیزریخته , و خوب سر پارچه رو میپیچونیم و پارچه رو داخل یک آبکش میزاریم 


روی پنیر یک  وزنه  سنگین میزاریم و به مدت ۲ تا ۳ ساعت میزاریم که به همین حالت باشه تا آب اضافه اون گرفته شه 



آب باقی مانده از پنیر رو در نریزید ، و اگه مایل بودید کمی شور باشه یا طعم خاصی مثل سبزیجات تازه داشته باشه  ، میتونید داخل آب پنیر این مواد رو اضافه کنید 
نوش جان ، گیلدا 









Kommentare

  1. چقدر عالی شده گیلدا جان ، چقددددر هم قشنگ توضیح دادی ، دلم میخواد با همین قیافه که هنوز کسل خواب صبح هستم پاشم برم دماسنج بخرم :)))))
    درست کردن پنیر مدتهاست که گوشه ی ذهن من رو درگیر کرده ، باید بجنبم ، دست گلت درد نکنه از دستور کاملت

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. مرسی رزکم ، عزیزم خیلیها که واقع کد بانو هستند بدون دماسنج هم تهیه میکنند ، مثل مادرم که هیچوقت یاد ندارم که با دماسنج کار کرده باشه :)
      ولی من وقتی با دماسنج کار کردم دیدم که خیلی تو کار تاثیر داره ، چون به نقطه جوش نباید برسه
      منتظر کارهات میمونم عزیزم :***

      Löschen
  2. گیلدا جونم الحق که خیلی کدبانویی! پنیر رو خوب درآوردن واقعا هنر می خواد! دست گلت واقعا درد نکنه! الان اگه من آلمان بودم می رفتم از این مغازه های ایرانی یه نان سنگک خوشگل می خریدم و با این پنیر خوشمزه و چایی شیرین نوش جون می کردمش

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. مرسی شبو جون ، کاش میشد که بشه
      عزیزم ، کدبانو کجا بود ، اگه این دماسنج نبود ، همه خراب بود :)))))))

      Löschen
  3. دستت درد نکنه گیلدا جون . کلی‌ منو یاد مامانم انداختی یک مدت تب پنیر زدن تو خونه همه رو گرفته بود یکدفعه هم این تب فروکش کرد ))))))))))

    AntwortenLöschen
  4. آره عارفه جون ، اتفاقا تو خونه ما هم همینجور بود ، این اواخر مامانم عاشق این پنیر کوپنی ها شده بود ، دست از پنیر درست کردن برداشته بود :)))))))

    AntwortenLöschen
  5. گیلدایی چه خوشگل شده...منم زیاد پنیر درست می کنم راستش...ولی همیشه از سرکه استفاده می کردم...دماسنج هم نداشتم و همینجوری هردمبیلی می درستیدم :)))
    ولی الان دماسنج دارم و شاید اصولیش رو اینجوری بدرستم و بذارم وبلاگم..نه ماست و نه پنیر رو نذاشتم تو وبلاگ :))))))

    دست گلت درد نکنه..خیلی عالی شده و تایید می کنم که بسیور بسیور لذت بخشه این کار :))))))

    AntwortenLöschen
  6. مرسی هانی جون ، من هم بسیور بسیور ممنونم :))))))
    عزیزم خیلیها همینجوری تهیه میکنند ، و به نظر من این مهارت کار رو میرسونه
    این منم که ی مقدار سوسولی کار کردم :))))

    AntwortenLöschen
  7. آخی منم یاد مامان بابام افتادم
    من از خیلی ها یعنی تقریبا از همه شنیده ام از سرکه یا ابلیمو استفاده می کنن ولی بابای من قبول نداشت می گفت اینطوری شیر می بره و خودش همیشه از مایه پنیر که داخل بدن گوسفند است یا از قرص پنیر که توی داروخانه ها بفروش می ره استفاده می کرد
    هیچ وقتم من نفهمیدم اخرش کدوم درسته
    :))
    ولی به هر روش مهم طعم پنیر خونگی است که مخصوصا دو سه روز اولش با هیچ پنیری توی دنیا قابل مقایسه نیست
    *** یادش بخیر
    **** دستت درد نکنه گیلدا جون و نوش جونتون

    AntwortenLöschen
  8. مرسی لاله جون
    اره راست میگی ، من هم با همه چیز شنیدم ، و هاومتور که گفتم بهتر میبینم که از سایتهای آلمانی دستوراتم رو بر دارم
    چون میدونم که همه رو مو به مو میگند و همینجور سالم کار میکنند
    و جالب اینکه تو انواع دستورهای پنیر که تو ی سایت پیدا کردم ، هر کدوم با یک چیز تهیه شده
    ببینم موفق میشم باغ رو هم درست کنم :))

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. منظور بقیه بود :)))

      Löschen
    2. مرسی گیلدا جون اره خیلی خوبه, اینجوری مائم استفاده می کنیم

      فقط یه سوال: این پنیری که الان گذاشتی همون پنیر ریکوتا نیس؟ البته نمی دونم به آلمانی چی می شه

      یه مدت افتاده بودم تو خط درست کردن ریکوتا ولی هر چی سرچ کردم تو همه دستورا دماسنج اشپزخونه می خواست و چون اینجا نتونستم پیدا کنم از فکرش اومدم بیرون


      Löschen
    3. نه لاله جون ، ریکوتا جزو پنیرهای هست که اینجا بهشون Frischkäse میگند یا پنیر خامه ای
      و اصولا با چیزهای چربتر مثل بوتر میلش یا خامه تهیه میشه
      خیلی هم نرم و پفکی هست و حالت سفت مثل اینها نداره ، البته این چیزی هست که اینجا دیدم
      این همون پنیر خودمون هست که آلمانیها هم از هندیها با نام پنیر میشناسند

      Löschen
  9. لاله جون، شف طیبه دستور ریکتا رو چند وقت پیش گذاشتن..بدون دماسنج هم هست...

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. بابا زیاد به دماسنج تکیه نکنید ، من ی کم سوسول بودم :)))))))

      Löschen
  10. به به نووش جان عاشقشم

    AntwortenLöschen
  11. مرسی لیلا جون ن ن ن

    AntwortenLöschen
  12. گیلدا جون کجایی خواهر؟ خبری ازت نیست! امیدوارم هر جا که هستی حالت خوب باشه عزیزم

    AntwortenLöschen
  13. هستم نازنینم ، ولی ظرفیت وبلاگم تمام شده و دیگه عکس قبول نمیکنه ، باید دنبال چاره باشم :)))))))

    AntwortenLöschen
  14. منم اومدم اينجا سراغت و بگيرم گيلدا جان، نمي دونستم بلاگرم ظرفيت داره،
    حالا چقدر هست ظرفيت اين بي ظرفيت؟
    :)))

    AntwortenLöschen
  15. :)))))))))
    لاله جون آره ظرفیت داره ، من هم نمیدونستم . اتفاقا چند مدت هست های میخواهم بهت بگم ، میبینم تو هم کم پیدا هستی
    الان میفهمم چه کار خوبی کردی عکسهای دستور رو کوچیک گذشتی ، چون همین موجب میشه که حجم عکست پایین بیاد
    اینکه چقدر بوده نمیدونم ، ولی الان ی خبر موقع دانلود عکس میده که دیگه ظرفیت نداره ، و در جایی میگه که به حسابشون پول بریزی تا دوباره باز شه
    ولی مشکل اینه که شماره حساب بانکی رو میخواهد و من میترسم که اینکار رو انجام بدم و شماره رو بدم
    حالا موندم که چه کنم !!!!!!!!!!! :((((((((((

    AntwortenLöschen
  16. گیلدا جون نمی شه وب سایت بزنی؟ فک کنم نهایتش بهترین راه حل همین باشه. چون اگه اینطور باشه همین امروز فرداس که ظرفیت منم با این همه عکسی که می ذارم تمام بشه
    از قدیمی تر ها سوال کردی؟ شاید بتونن کمکت کنن مثلا لیلا جون

    AntwortenLöschen
  17. لاله چون از لیلا پرسیدم ، اون هم گفت به همین صورت هست
    جدی جدی مغزم داغ کرده ، نمیدونم چه کنم !!!!!!!
    تازه واسه عارفه جون هم این اتفاق افتاده ، اونروز بهش گفتم بیا ی وبلاگ ایرانی باز کنیم تا انقدر دردسر نداشته باشه :(
    جدی جدی موندم ، با یک عالمه کار و دلم میسوزه واسه این همه زحمت :(((

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. والا چی بگم, من فکر می کردم دامنه بلاگر نامحدود است. وبلاگای ایرانی ام متاسفانه قالبای سردی داره. بعدم هر چی همه جای دنیا مجانی است ایران پولی است. با این اوضاع, بعید می دونم وبلاگای ایرانی ام پولی نباشه
      من بهت پیشنهاد می دم وب سایت بزن, با یه ادرسی که توی ایرانم بتونن بدون فیلترشکن از سایتت استفاده کنن

      Löschen
  18. چی بگم والا لاله جون ، من که تو پرشین بلاگ رفتم ، اولش نوشته مجانی هست ، حالا نمیدونم مثل همین اول کار مجانی هست یا همش ؟؟
    مشکل اینه که من زیاد به اینجور کارها وارد نسیتم ، و همین وبلاگ رو هم ی نفر دیگه برام باز کرد :))
    اصلا نمیدونم چجوری میشه وبسایت زد ، یا اینکه مثل وبلاگ شرکتهای مختلف داره یا نه ؟

    AntwortenLöschen
  19. گیلدا جون 93 درجه فارنهایت یا سانتیگراده؟!

    AntwortenLöschen
  20. تو عکس اولی مشخصه عزیزم , به سانتی گراد هست :)

    AntwortenLöschen

Kommentar veröffentlichen

Beliebte Posts