Grünkohl - آلمانی


یکی از خوراکهای استانی که خیلی هم تو کل آلمان طرفدار داره  Grünkohl هست 
این خوراک  در اصل با یک نوع کلم تهیه میشه که به آلمانی همون نام  Grünkohl رو داره یعنی : کلم سبز 
و به انگلیسی هم  Kale نامیده میشه 
برگ این کلم به پخت زیاد احتیاج داره که باید چند بار هم انجام بشه تا حالت تلخی اون از بین بره 
اینه که فروشگاهای اینجا کار رو برامون آسون کردند و و ما به صورت آماده و پخته شده میتونیم اونو خریداری کنیم 
البته در آلمان هم مثل ایران خودمون هر شهری یک خوراک معروف داره که من الان به خوبی به یاد ندارم 
ولی فکر کنم یکی از اونها  Labskabs باید باشه که متعلق به هامبورگه و همینجور  ......  
از خاصیت این کلم  هم هر چی بگیم باز هم کمه , که بهتره خودتون تو جدولی که اینجا داده ببینید
این خوراک سنتی متعلق به شهر برمن هست و تا کیلومترها اطراف این شهر هم با این خوراک به خوبی آشنایی دارند  , و ترکیبی از برگهای سبز کلم و همینجور گوشتهای مختلفی هست که به صورت سوسیس هستند یا دودی شدند .  همراه  با بعضی از اون سوسیس ها بلغور یا گندم هم همراه هست و با نام Pinkel  معروف هست 
که بنده فقط عاشق  همونم :)))
 دراین قسمت آلمان به صورت تفریحی چند خانواده یا دوست با هم جمع میشند و یک  راه طولانی , همراه با کلی نوشیدنی که گرمشون نگه داره  پیاده میرند تا خودشون رو به رستوران مورد نظرشون که از قبل رزرو کردند برسونند و   Grünkohl  که سفارشش رو دادند میل کنند . خوبه که بدونید این خوراک مختص فصل زمستونه و اگه خوب پخته شه بسیار بسیار لذیذ ه 

و اما دستور این خوراک رو مثل چند دستور دیگه از یک سر آشپز آلمانی براتون میزارم 
در پخت این خوراک مثل قرمه سبزی خودمون جا افتادنش خیلی مهمه , وگرنه پختش کار خاصی نداره 

مواد لازم :
Grünkohl شیشه ای آماده ٢ عدد 
انواع سوسیس ,  Kassler , Knipp , Pinkel  که  بهتره همه رو تو عکس خودتون مشاهده کنید . من از هر کدوم ١ بسته تهیه کردم 
سیبزمینی پخته ,  به میزان کافی 
خردل ٢ قاشق 
نمک , فلفل 
پیاز ٢ عدد بزرگ 

طرز تهیه :
اولین کار اینه که تمام گوشتها رو به جز Knipp جداگانه داخل یک قابلمه با مقداری آب بپزید 
آب اونو دور نریزید , چون کمی از آبش رو احتیاج داریم و دقت کنید که اینکار رو بدون نمک انجام بدید و آب گوشت حاصله نمکدار هست 
داخل قابلمه دیگه پیازها رو خرد کرده و تفت میدیم , بهتره از مقداری کره هم استفاده کنید که طعم بهتری داشته باشه 
کلم ها رو داخل آبکش خالی کنید تا آب اضافه اونها بره , و با دست خوب آبشون رو بگیرید و به پیازها اضافه کنید 


به سرخ کردن کلم ها ادامه بدید و خردل رو اضافه کنید 
از اینجا به بعد حرارت رو کم کنید و ١ تا ٢ ملاقه از آب گوشتها رو اضافه کنید و بزارید کم کم جا افتاده شه 
این کار رو ٢ تا ٣ بار انجام بدید 
و بعد از این چند مرتبه ١ عدد Knipp رو توش خالی کنید البته Knipp که من استفاده کردم بزرگ  بود میشه واسه ٣ تا شیشه  Grünkohl هم استفاده کرد , ولی من چون طعمش رو دوست دارم واسه ٢ تا شیشه استفاده کردم 
دوباره به پخت ادامه بدید با حرارت ملایم 
هر بار که فکر میکنید داره ته میگیره مقداری آب گوش رو بهش اضافه کنید 
ولی در کل یادتون باشه که این خوراک به صورت کاملا خشک تهیه میشه 


چیزی حدود ١/٥  تا ٢ ساعت به وقت احتیاج داره تا خوب پخته شه 
برای سرو کردن هم همیشه به صورت جداگانه این خوراک رو سرو میکنند 
یعنی همه مواد از جمله سیبزمینی داخل ظرفهای مختلف کشیده میشه و هر کس واسه خودش مقداری از مواد تو ظرفش میکشه 
و اوصولا رو سیبزمینی هم بعد از ریختن داخل ظرفش مقداری کره آب شده میریزند تا طعم بهتری داشته باشه 
خوب دیگه  Grünkohl  شما آماده هست و میتونید میل کنید 
نوش جان , گیلدا 












Kommentare

  1. گیلدا جان چقدر خوشمزه به نظر می رسه متاسفانه اینجا کیل پیدا نمی شه ولی منم راجع به خواصش خیلی شنیده و خونده ام و البته چون پختن و تلخی گرفتنش فوت و فن داره خیلی هم امیدوار نیستم اگه می بود می تونستم همچین غذای لذیذی از توش در بیارم
    :))))))))))))))) بهر حال ما به تصویرشم راضی هستیم نوش جون شما خارج نشینا

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. اخی ی ی نازی , پس یادم باشه که هر باری که اینجا اومدی برات درست کنم
      اره اگه برگش تازه باشه باید زیاد روش کار انجام بدی , اینه که ما خودمون رو راحت کردیم :)))

      Löschen
    2. ممنونم عزیزم
      **** نوووووش جونتون

      Löschen
  2. جالب بود گیلدا جان ، اصلا تا حالا نه شنیده بودم و نه دیده بودم ، نوش جونتون باشه ، حتما باید خیلی خوشمزه باشه ، بیا یه انگیزه ی دیگه برای اومدن به خونت پیدا شد :)))))))

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. اخ جون پس باز بگردم دنبال انگیزه واسه تو که بکشونمت اینجا
      عزیزم من هم تا اینجا نیومده بودم , نمیشناختم
      به قول یکی از دوستان آلمانی ها عاشق هر نوع کلم و سیبزمینی و سوسیس هستند
      و تنوع کلم اینجا تا دلت بخواهد هست

      Löschen
  3. Alye inha halal hastand??

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. مرسی
      منظور کدومها هست ؟ کلمها رو میگید ؟؟ بله هست
      ولی خود خوراک نه دیگه نیست :)))

      Löschen
  4. Mama miaaaa , das mag ich sehr, mit ein Glas alt Bier bitte, lach
    lecker
    biji

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. ممنون آقا بیژن , جای دوستان خالی بود
      البته ما با اشناپس میل کردیم تا بتونیم هضمش کنیم :)))))))

      Löschen
  5. lecker mit ein Glas Bier
    biji

    AntwortenLöschen
  6. عکس غذا خوشمزه و کامل نشون میده ولی متاسفانه توضیحات کامل نیست میشه للطف کنید بگید از گوشت گوسفند یا گوساله استفاده میشه و از هر نوع سوسیس دودی استفاده میشه کرد و یا اینکه فقط این یک غذای مخصوص در شهر خودتونه و در کشور دیگه نمیشه موادش را گیر بیاریم ممنونم

    AntwortenLöschen
  7. دوست عزیز , من که اول براتون توضیح دادم که این یک خوراک محلی شهر برمن هست
    البته اطراف اون هم این خوراک رو تهیه میکنند و کل آلمان هم این خوراک رو میشناسند
    ولی اینکه تو کشورهای دیگه میشناسند یا نه من بی خبرم , و گوشتهای اون هم با نام نوشته شده تا اگه تونستید همونو پیدا کنید البته اگه آلمان تشریف داشته باشید , مشکلی با همین نامهای که بردم ندارید
    و هر کدوم رو به گوگل بدید براتون توضیح میده که چی هست
    دیگه نمیدونم چجوری عنوان کنم ؟؟؟

    AntwortenLöschen
  8. حالا فهمیدم اینکه میگن ایرانیها وقتی از ایرا ن خارج شدند خودشون را به هر در و دیواری میزنند تا پناهنده بشن بعدش هم دینشون را عوض میکنند و در آخر هم خوک خور میشن راسته حداقل شما کمی جرات داشته باش و بگو این گوشت گوشته خوکه چرا موضوع را پیچ و تاب میدی شما که بعد از گذشتن این همه بالا و پائین باید خیلی با جرات باشی

    AntwortenLöschen
  9. سلام , جواب شما رو سعی میکنم کوتاه و مختصر بدم
    ١- اول از همه ادب حکم میکنه که سلام کنید , که اون رو ازتون نمیشه انتظار داشت :)
    ٢ - آخه مگه من از تو ترس دارم که بخواهم اینو مخفی کنم که گوشت خوک میخورم یا نه ؟؟ :))) خدای نکرده مگه قراره من و تو رو تو ١ قبر بزارند که حس فضولیتون گل کرده ؟؟
    ٣ - اگه مطالعه کم داری برو تحقیق کن , که طبق قانون اساسی که در زمان شاه به تصویب رسیده , ایرانی همه جای دنیا ایرانی هست , چه بخواهد و چه نخواهد .... و اگر ملیته دیگه هم داشته باشه باز مثل من ایرانی آلمانی میشه
    و هیچ احتیاجی هم به فروختن دین و حراج زدنش نیست :)))
    ٤ - من افتخار میکنم که دینم رو فروختم ( البته از دید آدم کوری مثل تو ) ولی مثل تو خود فروشی یا وطن فروشی نکنم
    دقیقا شده حکایت عربهای اینجا که وقتی پاستیل میخری میگه نخر , حرامه .... بعد میبینی هم خودش هم همسرش با ٦ تا زن و مرد رابطه دارند , حالا اون قسمت چرا حرام نیست !!!!!! جای سوال باقی میمونه که باید از آدمهایی مثل تو سوال کرد
    ٥ - باز آفرین به من که جرات داشتم که این عکسها رو بزارم و بگم یا نگم که گوشت خوک بوده , با نام خودم , با اید خودم و با عکس خودم ...... تو حتی جربزه نداری که خودت رو با ١ نام مستعار معرفی کنی :))
    ٦ - حالا که حس فوضولیت خوابید , شاید بتونی شب راحتتر بخوابی و از این جسارتها نکنی که تو کار دیگرون دخالت کنی , بهتره که کمی چشمت رو باز کنی و هر روز به خودت بگو : خدایا واسه کارهایی که به من مربوط نیست و فضولی میکنم منو ببخش , تا شاید جای حتی تو قبرت داشته باشی
    ٧ - از باقی دوستان که این مطالب رو میخونند , پوزش میخواهم
    هر چند که قرار بود که دیگه همچین مطالبی که به آشپزی ربطی نداره و تنها عقده های شخصی هست , پاک کنم

    ولی بهتر دیدم که جواب این خانوم یا آقای ترسو رو بدم و متذکر شم که بهتره جوابی هم نده چون پاک میشه :)

    AntwortenLöschen
  10. باید خیلی خوشمزه باشه دستتون درد نکنه ما که دستمون به مواد لازمش نمیرسه

    AntwortenLöschen
  11. گیلدا جان واقعا خوشمزه درستش کردی عکسها هم با آدم حرف میزنه نوش جونتونننننننننننننننن دوست ماهمممممممم

    AntwortenLöschen
  12. مرسی نازنین , جات خالی بود واقعا ;)

    AntwortenLöschen

Kommentar veröffentlichen

Beliebte Posts