آش ماسووا - خوزستان



چند مدت پیش به دستور یک اش سنتی بر خوردم که نوشته بود این آش مختص به خوزستان هست
اصولا ترکیب آشها شبیه به هم هست و خیلی کم پیش میاد که بتونی ی تفاوت اصلی و کلی تو دستورشون پیدا کنی
و یکی از اون موارد تفاوت سبزی این اش بود که با شنبلیله تهیه میشد
گویا در بروجرد هم اشی با همین نام ولی محتویات متفاوتی تهیه میشه
به هر حال ما این اش رو با نام بسیار جالبش , بدون اینکه بدونیم به چه معنا هست تهیه کردیم و جای شما خالی بسیار لذت بردیم
از دوستان خوزستانی و بروجردی هم خواهش میکنم که اگه اطلاعاتی در مورد این اش دارن در اختیار من و دیگر خوانندگان وبلاگم قرار بدن , مرسی ^_^


مواد لازم :
گوشت گردن ۲۰۰ گرم
ماست ۳۰۰ گرم
نخود ۱ پیمانه
شنبلیله ۵۰ گرم
شوید ۱۵۰ گرم
برنج ۱ پیمانه
پیاز ۲ عدد
سیر داغ و نعنا داغ به میزان لازم
نمک , فلفل , زردچوبه

طرز تهیه :
نخود و گوشت را همزمان بپزید و در نیمه های کار برنج رو اضافه کنید
گوشت رو ریش ریش کنید و بعد از کمی پخت اونها رو با گوشت کوب کمی له کنید
و بعد سبزی رو اضافه کنید
پیازها را خلال کرده و تفت بدید , مقداری رو به اش اضافه کنید و مقداری رو برای روی اش کنار بزارید
بزارید حسابی اش جا بیوفته
حالا به اندازه ۱ پیاله اش رو داخل پیاله بریزید و بزارید که خنک شه و بعد ماست رو بهش اضافه کنید و خوب هم بزنید تا یکدست شه
و دوباره به کل اش برگردونید
کمی دیگه اجازه بدید با حرارت کم اش بپزه و بعد میتونید درون ظرفهای مورد نظرتون سرو کنید و با پیاز و سیر و نعنا داغ تزیین کنید
نوش جان , گیلدا 








Kommentare

  1. سلام گیلدا جون, دستت دارد نکنه, غذاهائی با کالری های کم ولی خوشمزه چی داری خانوم؟

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. ممنونم از توجهتون , فکر کنم جواب شما رو تو پیج داده باشم :)

      Löschen
  2. من هیچ وقت غذایی که شنبلیله و شوید با هم داشته باشه نخوردم و نمی دونم چه مزه ای خواهد شد ولی خیلی دوست دارم امتحان کنم ، خیلی جالبه
    دستتون درد نکنه و نوش جان
    ممنون بابت دستور <3

    AntwortenLöschen
  3. سلام گیلدا خانم ممنو ن از زحماتتون این آش باید یه مقدار غلیظ تر از عکسی که شما گذاشتین باشه معمولا ماست گوسفندی رو میذارن تو کیسه برای 24 ساعت تا آبش بره و کمی هم باید ترش باشه البته این روشی بود که مادر خدا میامرز من درست می کردن و فقط هم از شوید استفاده میشد در ضمن برای کسانی هم که دوست داشته باشن یه مقدار خلال پوست ناریج برای عطرش استفاده میشه بازم ممنون از سایت زیباتون ضمنا نخودهای آبگوشتی رو بعد از خیس کردن لپه می کنند.

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. سلام دوست عزیز و ممنونم واسه این توضیح خوب و کاملتون و همینجور حسن نظرتون نسبت به من :)
      وجود پوست نارنج تو این اش برام خیلی خیلی جالب توجه هست
      اینجور که معلومه جنوب ایران و همینجور قسمتهای مرکزی از نخود لپه شده خیلی استفاده میکنن :)

      Löschen

Kommentar veröffentlichen

Beliebte Posts