زیره پلو با لپه - کرمان



زیره یکی از اون دسته ادویه هایی هست که دارای عطر و طعم تند و تیزی هست و هر کسی تو ترکیب غذایش دوست نداره 
از جمله خود من :D     که قبلا حتی از عطرش هم ,  فراری بودم 
تو خونه ما فقط مادرم بود که دوست داشت داخل غذاهاش استفاده کنه , و هیچوقت یادم نیست که باقی افراد خانواده دل خوشی از این ادویه  داشته باشن :)))
ولی از اونجایی که چند سالی هست که دارم سعی میکنم , روش غذایم رو تغییر بدم , به این مورد هم توجه خاصی نشون دادم , بخصوص که از خواص خوب اون هم مطلع شدم 
و سعی کردم که تو ی سری  از غذاهام استفاده کنم 
ولی همیشه برام سوال بود که زیره پلو رو چطوری میتونم بخورم ؟ :)
این بود که بهتر دیدم به این سوال جور دیگه پاسخ بدم و اون هم تهیه زیره پلو بود 


فرهنگ استفاده از زیره و پلوی زیره , همینجور که میدونید به کرمانی های عزیز بر میگرده 
و در کنار زیره پلوی معمولی و سفید , زیره پلو با لپه هم وجود داره 
که من از گزینه دوم استفاده کردم 
برای تهیه این پلوی سنتی به ازای هر نفر نصف بیشتر پیمانه برنج و نصف کمتر پیمانه لپه در نظر بگیرید 
لپه ها رو جداگانه خیس کنید و بپزید , در حدی که له نشه و تقریبا نیم پخت باشه 
برنج رو هم مثل هر برنج دیگه آبکش کنید ( من داخل آبش مقداری زردچوبه ریختم که هارمونی رنگ با لپه داشته باشه )
و زمان جوش خوردن , لپه ها رو  هم اضافه کنید و برنجتون رو آبکش کنید 
به برنج آبکش شده زیره رو اضافه کنید 
* قابل یادآوری هست که اصولا زیره رو به صورت درشت و سابیده نشده اضافه میکنن و اگه بتونید کمی بدون روغن  تفت بدید , زیره خوش عطر تری خواهید داشت 
من در این غذا از سینه مرغ استفاده کردم که اونها رو به صورت باریک بردیم و به مواد زعفران و نمک و فلفل آغشته کردم و به صورت رول کرده ته قابلمه چیدم و بعد برنج رو روش ریختم تا دم بکشه 
واسه ته قابلمه بهتره که مخلوطی از کره و روغن مایع استفاده کنید 
با حرارت کم میزارید تا برنجتون دم  بکشه و بعد میتونید با یک ترشی جانانه یا ماست و برونی ؛) میل کنید 
نوش جان , گیلدا 




Kommentare

  1. خیلی ممنون! من درست کردم و عالی شد. البته رشته پلویی اضافه کردم و بدون گوشت سرو کردم که البته بدون گوشت هم غذای کاملی هست و با ترشی فوق العاده خوشمزه میشه :)

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. نوش جونتون باشه ^_^
      بله ایده شما هم نسب و لذیذ بود

      Löschen

Kommentar veröffentlichen

Beliebte Posts