آش شله مشهدی - مشهد





فکر کنم دستورهایی که داخل وبلاگم هست , ۸۰% شون , متعلق به شهرستانها باشه 
و برای من , اینکه بتونم با اتصال به ادویه ها و طرز پختها و مواد داخلشون به فرهنگ مرز و بوم کشورم آشنا بشم .... خیلی جالبه 
امروز صحبت از یک از غذاهای سنتی مشهد میکنم , که با نام آش شله مشهدی شناخته میشه 
آش شله یکی از غذاهای رسمی در خراسان هست و اصولا در مراسم سوگواری و مذهبی زیاد پخته میشه 
وجود حبوبات مختلف و گوشت , ترکیب این آش رو مثل هلیم میکنه و به همین دلیل به ساعتها وقت برای پختن احتیاج داره و همینجور میتونه با توجه به موادش , آش سنگینی از بابت  هضم کردن باشه 
و بخاطر همین پخت طولانی کمتر کسی پیدا میشه که بخواهد در حد جزئی اونو تهیه کنه  
این آش با توجه به موادش شباهت زیادی به اش شله قلمکار داره 
یکی از خصوصیات این اش , وجود قیمه روی آش با ادویه های فراون و عطر خوش زعفران هست 
و اما مواد لازم و طرز تهیه این آش سنتی و خوشمزه ^_^
* من مواد این اش رو در حد ۴ تا ۶ نفر تهیه کردم 


مواد  لازم : 
گوشت گوسفندی ۳۰۰ گرم با چربی ( که البته من چربی رو حذف کردم ) میتونید از مغز استخوان گاو هم در کنارش استفاده کنید 
نخود ۱ استکان 
لوبیا قرمز ۱ استکان 
لوبیا چیتی ۱ استکان 
عدس و ماش , از هر کدام ۱ استکان 
بلغور گندم ۲ و نیم استکان 
برنج  نیم دانه  ۱ استکان 
پیاز ۲ عدد بزرگ 

* مواد لازم برای قیمه روی آش دقیقا همانند خورشت قیمه بوده ولی خشک و با گوشت چرخ کرده 

طرز تهیه :
قبل از هر چیز بهتره که تمامی حبوبات رو ۱ روز جلوتر خیس کنید و چند بار آب اونها رو تعویض کنید تا هم بهتر پخته شه و هم نفخ حبوبات کمتر شه 
البته من بلغور و  برنج رو هم با حبوبات خیس کردم , چون در این اش همه مواد باید کاملا پخته و له شه و مثل هلیم کش بیاد 



گوشت و قلم رو با هم , همراه با کمی پیاز بپزید و بعد از آب جدا کنید و با گوشت کوب خوب بکوبید  و حبوبات و برنج و بلغور رو به آبش اضافه کنید و بزارید که خوب  پخته شه و در آخر گوشت و همینجور پیاز داغ که رنگش تغییر نکرده باشه  رو بهش اضافه کنید و از این به بعد باید مرتب حواستون باشه که هم بزنید تا ته نگیره 
دقیقا مثل هلیم که باید حواستون بهش باشه تا از کیفیت خوبی برخوردار باشه 
البته گفتن تمام اینها در چند خطه ..... ولی کل ماجرا برای بازدهی بهتر باید حدود ۲ ساعت به بالا طول بکشه :)))
البته ی کار دیگه اینه که بخواهید اونها رو با گوشت کوب کمی له کنید تا به زمان کمتری بابت پختن احتیاج داشته باشید 
بعد از اینکه آشتون به خوبی کش اومد و غلظت لازم رو پیدا کرد , میتونید داخل ظروف مورد نظرتون سرو کنید و روی اونها رو با قیمه ای که از قبل آماده کردید تزئین کنید 
نوش جان , گیلدا




Kommentare

Beliebte Posts