شله گندمی - بهبهان




مدتی پیش تو یکی از گروه های آشپزی خانومی به نام آصفی , یکی از غذاهای محلی شهر بهبهان رو تهیه کردن , که به نام اش گندم یا شله گندمی بهبهان شناخته میشه 
البته اینو هم همینجا قبل از ترور کردن من اضافه کنم و بگم که استان بوشهر و جنوب ایران هم یک نوع اش دارن به همین اسم که مواد اون به کلی چیز دیگه هست 
از اونجایی که به غذاهای سنتی ارادت خاصی دارم , و از اونجایی که فصل فصل سرما  هست و هر جور اش و سوپی میچسبه , این بود که تصمیم گرفتم در اولین فرصت تهیه کنم ^_^

وجود گندم نیم کوب در این اش , یکی از گزینه هایی بود که منو تحریک به تهیه اش کرد , چون از حضورش تو سوپها و آشها نهایت لذت رو میبرم 

دوستان عزیزی که اصولا تمایلی به خوردن گوشت ندارن , میتونن این اش رو بدون گوشت هم تهیه کنن 
ولی توضیحات این دوست عزیزمون اومده که اصل این اش با جگر تهیه میشه 
و مورد دیگه اینکه این اش هم مثل خیلی از آشها و سوپها , برای زمان سرماخوردگی گزینه مناسبی هست 


و اما مواد این اش :
بلغور گندم ۱ پیمانه ( که من از گندم نیم کوب استفاده کردم )
گوشت چرخ کرده ۱۰۰ گرم  یا جگر مرغ به اندازه دلخواه 
پیاز بزرگ ۲ عدد 
گوجه فرنگی ۲ تا ۳ عدد بزرگ 
رب گوجه ۲ قاشق 
نمک و فلفل و زردچوبه 
برای چاشنی زرشک ۴ قاشق یا رب انار ۲ قاشق ( البته من از آب لیمو استفاده کردم )
* سیر ۲ تا ۳ حبه 
* زنجبیل تازه ۱ بند انگشت 
دو مورد آخر رو به سلیقه خودم اضافه کردم :)

طرز تهیه :
اول از همه بلغور رو جلوتر خیس کنید 
پیاز را خرد کرده و با کمی کره یا روغن تفت بدید و گوجه های خرد شده رو اضافه کنید 
مقداری تفت بدید تا آب اضافه کشیده شه و بعد رب گوجه و در صورت استفاده , سیر له شده و زنجبیل رو اضافه کنید 
بعد از چند چرخ دیگه بلغور و آب رو اضافه کنید 

** اگر از گوشت چرخ کرده اضافه میکنید زمان تفت دادن پیاز اضافه کنید تا کمی تفت داده شه 
و اگر از جیگر استفاده میکنید , بعد از اضافه کردن بلغور و چند جوش اضافه کنید , چون جیگر زود میپزه و با جوش دادن زیاد رنگ غذاتون تیره میشه 

حالا به غذا زمان بدید که لعاب بده و جا افتاده  شه و چاشنی مورد نظرتون رو اضافه کنید و بعد از مدت زمان کوتاهی از روی حرارت بردارید و در این شبهای سرد میل کنید ^_^
نوش جان , گیلدا





Kommentare

  1. من هم من دراوردى همجين جيزى درست مى كردم فقط بهش كمى فقط كمى در ده دقيقه اخر ترخون خشك ميزنم
    امتحان كنيد فكر كنم خيلى خوشتون بياد
    من خيلى از دستور غذاهاى سايت شما استفاده مىكنم
    هميشه هم دستورها جامع و خوبه
    خواستم ازت تشكر كنم
    اينم يه رسبى سوب هست
    http://lilian2323.blogfa.com/post/12/سوپ-ترکیه-ایی
    من درست ميكنم اينم خيلى لذيذ هست

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. مرسی سونا جون
      من عاشق تلخون هستم ^_^ حتما امتحان میکنم
      اینجا نتونستم لینک رو باز کنم , اگه تو فیسبوک بزارید ممنون میشم

      Löschen

Kommentar veröffentlichen

Beliebte Posts