Sonntag, 29. Januar 2017

شیرینی چرخی - بیسکویت چرخی



خیلی وقت بود که میل به تهیه شیرینی چرخی یا بیسکوییت چرخی داشتم 
اما همش به دلیل نداشتن چرخ گوشت ویژه  , مجبود بودم ازش صرف نظر کنم 
تا اینکه چند روز پیش یادم افتاد یه دستگاه کوکی زن دارم که خیلی وقت پیش تهیه اش کرده بودم , و جز چند باری تو کارهای شیرینی پزی , استفاده چندانی ازش نکردم 
فقط امیدوار بودم که ماسوره مربوط به این کار رو داشته باشه 
این بود که گشتم دنبالش و اون ته ته ها ااااا پیداش کردم و وقتی دیدم ماسوره این کار رو داره خیلی خوشحال شدم 
این بود که کار دوم تهیه رسپت مورد نظر بود



گشتی تو نت زدم , و بیشتر از اینکه برام مفهوم باشه , مبهم بود که این شیرینی چرا در یک جا با زرده و ی جا با کل تخم مرغ تهیه شده ,  یا چرا آردهای مورد استفاده اون انقدر متفاوته !!!!!!
جالب تر اینکه متوجه نشدم این شیرینی اصالتش از کدوم شهر هست ؟؟ چون ی جا ذکر  شده که یک شیرینی سنتی با  چرخ گوشت دستی قدیمی هست که کرمانی ها تهیه اش کردن و در جای دیگه با همین توضیحات از شهر قزوین نام برده شده !!!! 
خلاصه در همین سر در گمی باقی موندیم تا اینکه یک روز سراغ مجله های آشپزی آلمانی رفتیم و از اونجایی که به خودم قول داده بودم دیگه اونها رو نخرم , فقط به تماشای صفحاتش و عکسهاش قانع شدم .....
ولی چشمم به دستور همین شیرینی ها افتاد !!!! برام خیلی جالب بود که تو آسمونها دنبالش میگشتم و رو زمین و تو مجله پیداش کردم :)))))
این بود که مجبور شدم ...... تاکید میکنم ..... مجبور شدم که بخرم :)))


تا به حال مجله های آلمانی خیلی از رسپتهاای ایرانی استفاده کردن و البته اونها رو با ذائقه خودشون کمی تغییر میدن و اصولا هم بهترین دستورات رو بیرون میدن

همینجور که تو عکس میبینید این شیرینی به صورت یک لایه مارمالادی بینش تهیه شده , که فکر میکنم ایده خوبی باشه و دو چندان خوشمزه تر خواهد شد 
به همین دلیل هم میزان شکر داخل رسپت در یک حد معمول هست , که از دید من بسیار مناسب و میزان بود .... اینو واسه اون دسته از عزیزانی میگم که مایل هستن شرینی هاشون خیلی خیلی شیرین باشه :)
مدت ماندگاری این شیرینی ها بسیار بالا هست و میتونید به راحتی اونها رو در ظروف در بسته ( که یقین حاصل دارید هوا نمیکشه ) تا مدتها نگهداری کنید
با مقادیر داده شده , میتونید حدود ۳۵ تا ۴۰ عدد شیرینی تهیه کنید


و اما مواد لازم :
ارد ۲۲۵ گرم
نشاسته ذرت ۱۰۰ گرم
تخم مرغ ۱ عدد
شکر ۱۰۰ گرم
کره با دمای محیط , ۱۵۰ گرم
زعفران دم کرده ۲ قاشق چایی خوری
هل سابیده شده ۱ قاشق چاری خوری
نمک , نوک قاشق چایی خوری
پوست پرتقال , ۲ قاشق ( یا اسانس مورد نظر دیگر )
کمی پودر پسته برای تزیین
* اگر مایل هستید مابین شیرینی از مارمالاد استفاده کنید , میتونید از مارمالاد دلخواهتون استفاده کنید


طرز تهیه :
کره , شکر , زعفران , هل , نمک و پوست پرتقال رو با هم حدود ۵ دقیقه خوب بزنید و بدونید که این مرحله از هم زدن بسیار مهمه که پوک و سفید شه
اگر مایل بودید کاکائویی کنید , میتونید در همین مرحله ۱ تا ۱/۵  قاشق پودر کاکائو اضافه کنید
* در بازار بسته بندی هایی هست که کمی شیرین و خشک شده از پوست پرتقال و لیمو هستن و واسه تهیه یککها و شیرینی ها خیلی مناسب هستن و تو عکسها میتونید پاکتش رو ببینید
سپس تخم مرغ رو اضافه کنید و به هم زدن به مدت ۱ دقیق دیگه ادامه بدید
حالا آردها رو با هم مخلوط کرده و الک کنید و تو ۲ تا ۳ مرحله اضافه کنید
هر بار فقط در حد مخلوط شدن هم بزنید , نه بیشتر
تا مرحله آخر فقر باید بدونید که موادتون مخلوط شده . دقت کنید که با بیشتر هم زدن خمیرتون به روغن میوفته و دیگه قبل استفاده نیست
خمیری نسبتا شلی دارید که به دست میچسبه و میتونید این خمیر رو تو ظرف با دست اردی جمع و جور کنید و به مدت ۱ شب تا صبح بهش استراحت بدید , دقت کنید که ارد اضافه نکنید و حتی اگه خمیر سفت بود باید ۱ قاشق تا ۲ قاشق شیر بهش اضافه کنید تا راحت بتونه از دستگاه خارج شه
* البته من ۱ ساعت بعد تهیه اش کردم و واسه همین هم میگم که دستورش عالی بود :)))
دستگاه مورد نظرتون رو انتخاب کنید و خمیر رو داخلش بریزید , دقت کنید که هوایی  بین خمیر نباشه
البته بیشتر این مورد تو دستگاهی که من استفاده کردم , باید رعایت شه
روی سینی فرتون کاغذ بزارید و آماده اش  کنید
اگه با چرخ گوشت کار میکنید , باید از بالا به مواد کمی فشار بدید و دسته رو بچرخانید و با دست دیگه که زیر خمیر شکل گرفته بیرون میاد , اونها رو جدا کنید و روی سینی بزارید ( بهتره ۲ نفره باشه )
و اگه مثل  من از پیستوله استفاده میکنید , توش رو پر کنید و روی سطحی رو کمی ارد بپاشید  , و مرتب با فشار دادن پیستوله مواد رو , روی سطح مورد نظر خالی کنید و بعد میتونید اونها رو قطعه قطعه کرده و روی سینی بزارید


روی بیسکویتها رو با کمی پودر پسته پر کنید و داخل فری که از قبل گرم کردید قرار بدید , با دمای۱۸۰ ° درجه و به مدت ۱۰ تا ۱۳ دقیقه ....... و اگه با لوفت کار کنید با دمای ۱۶۰ °
دقت کنید که وقتی کناره هاش کمی رنگ گرفت , باید از فر بیرون بیارید
شیرینی  شما دیگه آماده شده , ولی اگه مثل من میل به زدن شکلات به یک سمتش هستید , میتونید کمی شکلات آب کنید داخل شکلات بزنید و یا همونجور که گفتم لابلای ۲ تیکه کمی مارمالاد بمالید و میل کنید :)
نوش جان , گیلدا




Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen