مارچوبه ، پخت و نگهداری آن - Spargel


گیاه مارچوبه * Spargel * رو به عنوان ملکه سبزیجات میشناسند
این گیاه ریشه ای بسیار لذیذ  داری خواص و رنگهای متفاوتی  میباشد ، سفید - بنفش و سبز
دقت در پخت مارچوبه یکی از مهمترین موارد مورد توجه میباشد ، چرا که با پخت اشتباه میتوان خواص این گیاه را به صفر رساند
۵۰۰ گرم مارچوبه حاوی ، ۸۰ ml ویتامین C -  آهن  به میزان ۵ گرم - ۵۷۰ ml پتاسیم - ۶۵ Kcla و مقدار زیادی اسید فوریک و مس میباشد
در نتیجه مصرف مارچوبه در دوران بارداری به دلیل آهن فراوان ، باعث جلوگیری از ناهنجاریهای مادرزادی میشود
خوردن مارچوبه همچنین میتواند به ناراحتیهای جنسی کمک کند 
محل کاشت آن در ایران خوی ، تبریز ، نواحی مختلف البرز ، جلفای اصفهان ، اراک , کرمانشاه ، مهارلو ، شیراز و دزفول میباشد

چگونگی پخت و نگهداری مارچوبه :
مارچوبه را میتوان ۳ تا ۴ روز در جای خنک نگهداری کرد ، و بهترین کار این است که مارچوبه ها را داخل پارچه خیسی درون یخچال نگهداری کنید



* برای آنکه بدانید مارچوبه تازه میباشد ، باید انتهای مارچوبه را بین ۲ انگشت فشار دهید اگر مقداری آب مارچوبه با جهش خارج شود دلیل بر تازه بودن آن میباشد
*همچنین با سابیدن  مارچوبه ها به یکدیگر ، صدای خش و خش را خواهید شنید ( همانند سابیدن یونیلت به همدیگر )
* مارچوبه سفید سفتر از مارچوبه سبز هست ولی هر ٢ شکننده و ترد هستند 


برای پوست گرفتن مارچوبه سفید ، باید از انتهای گل آن شروع به پوست گرفتن کرد و انتهای آنرا که به صورت چوب میباشد با چاقو جدا کنید
پوستها رو دور نریزید ، و با اونها یک سوپ لذیذ تهیه کنید 



و برای مارچوبه سبز تنها انتهای آنرا میتوان پوست گرفت ، یا بدون پوست گرفتن انتهای آن تنها قسمت خشک و چوبی را جدا کرد



پخت مارچوبه :
همونجور که در اول گفتها اشاره شد ، پخت مارچوبه یکی از مراحل مهم به عمل آوردن این گیاه میباشد
دقت داشته باشد که هنگام پخت درب ظرف را نگذارید ، و تنها با مقداری آب ، نمک ، کمی شکر ، کره ، و یک قاچ لیمو آنرا بپزید


اگر مایل هستید مارچوبه سبز شما با همان رنگ سبز زینت گر سفره شود ، بهترین کار این میباشد که از انداختن لیمو صرف نظر کرده و بعد از پخت آنها را بلافاصله داخل آب سرد وارد کنید .
مدت زمان پخت مارچوبه ها متفاوت میباشد ، و چیزی حدود ۱۰ دقیقه طول خواهد کشید
البته اینو هم اضافه کنم که مارچوبه های ضخیم به این زمان یقینا احتیاج خواهند داشت
اما اونها که ظریفتر هستن زمان کمتری بهشون بدید 
مارچوبه معمولا  همراه با انواع گوشت و ماهی سرو میشود و بهترین سس برای آن سس هلندی میباشد
گیلدا 





Kommentare

  1. مرسی از اطلاعاتی که دادی گیلدا جان ؛ من تا حالا مارچوبه درست نکردم ، ممنون

    AntwortenLöschen
  2. سلام گیلدا جون. خوبی؟ خیلی وقته ازت خبری نداشتم گفتم حالی بپرسم. امیدوارم همه چیز بر وفق مراد باشه. می بوسمت عزیزم.

    AntwortenLöschen
  3. سلام گیلدا جووون
    لاله ام, متاسفانه اکانت فیس بوکم دیس ابل شد و همه دوستام منجمله تو رو از دست دادم. هر روز به وبلاگت سر می زنم و متاسفانه می بینم مطلب جدید نگذاشتی. دلم برات تنگ شده و امیدوارم هر چه زودتر مثل قبل با دستورهای غذایی خوبت ببینمت
    راستی منم وبلاگ زدم گیلدا جون خوشحال می شم بهم سر بزنی

    http://sabzotorsh.blogspot.com/

    AntwortenLöschen
  4. جالبه این اولین باره که کامنت من پخش شد تا بحال بارها سعی کرده بودم برات پیغام بذارم و نمی یومد
    امیدوارم بخونی گیلدا جون

    AntwortenLöschen
  5. مرسی از شما مهربونها که به یادم بودید
    و باید ببخشید که نتونستم جوابتون رو زودتر از اینها بدم
    راستش مشکلی تو سیستم برقی و وسایل برقی خونه به خاطر رعد و برق پیش اومد که رابطه من رو قطع کرد
    و فقط تونستم ۲ بر کوتاه سر بزنم ، به محض رفع مشکل دوباره پیش شما خواهم بود
    و باید بگم که دلم برای شما دوستان گلم خیلی تنگ شده .

    AntwortenLöschen
  6. آخ گیلدا جون خیلی خوشحالم کردی
    زود بیا که منتظر غذاهای خوشمزه ات هستیم
    ********* تم جدید وبلاگت مبارک خیلی قشنگ است

    AntwortenLöschen
  7. من با مارچوبه خیلی خیلی غذا درست میکنم ولی هیچ وقت پوستش رو نمیکنم ..همسرم عاشقشه ..نمیدونین تو املت صبح یکشنبه چه عطری راه میافته ..همراه قارچ و پیاز و گوجه و جعفری تازه و چند تایی تخم مرغ ...غوغا میشه ...یا با گریل ماهی سالمون و سس فارچ ..دیگه چی بگم از این مارچوبه که شده هوو من ...دوستتون دارم دوستان

    AntwortenLöschen
  8. اره سما جون ، با ماهی سالمون بهترین ترکیبی هست که میشه پیدا کرد :) من هر از عطرش خوشم میاد
    ولی با تخم مرغ تا به حال امتحان نکردم ، حتما خواهم کرد
    برام جالبه که پوستش رو نمیکنید ، چون مارچوبه سفید پوست سفتی مثل کناره های لوبیا سبز داره
    البته سبزش رو من هم نمیکنم ، ولی مارچوبه سفید رو تا به حال با پوست امتحان نکردم

    AntwortenLöschen
  9. na kildaye azizam ..man ham manzoram hamon sabzesh bood ..sefid ro tabe hal nadidam..shoma ostadi azizam dar mahzare shoma ezhare nazar kardan biadabiye ....are golam ba nimro emtehan kon ..atresh khobe ..etefaghan alan man khoreshte marchoobeh ba gharch va ghelgheliye morgh gozshtam ..barat akshesh ro bekhahi mizaram ...tame khobi mide be khoresht ..dostet daram ..

    AntwortenLöschen
  10. وای ی ی یی سما جون تروخدا اینجوری نگو ، عزیزم من خیلی چیزها رو از دیگرون یاد گرفتم و هنوز هم یاد میگیریم
    داغقا مثل همین الان که خورشت مارچوبه تهیه کردی و من اصلا نمیدونم به چه صورت هست :))
    عزیزم خیلی خیلی خوشحالم میکنی اگه برام بگی به چه صورت تهیه میکنی و همینجور اگه تونستی عکسش رو برام بفرستی :**

    AntwortenLöschen
  11. اینجا مارچوبه ی سفید نیست ولی سبزش در تمام مدت هست و جزو سبزیجات محترمه ! قسمت انتهایی که کاملا سفت و چوبیه ولی قسمت وسطش هم الیاف سلولزی سفتی داره و فکر می کنم پوست کندنش فکر خوبی باشه ولی خب سرش رو که بسیار نرم و لذیذه می شه همین طوری خام هم خورد .

    AntwortenLöschen
  12. ارغوان جون ، مارچوبه سفید و بنفش به خصوص بنفش جزو مارچوبه های لوکس هستند :)))
    البته اینجا هر ٢ شون تو فصلش هست و بعد از اون یا نیست یا اگه باشه اصلا ارزش خردن نداره
    من فکر کنم بسته به شرایط ابو هوای رشد اینها هم فرق داره ، مثلا اینجا سبزش آنقدر ترد و نرمه که فقط باید پایه اونو بزنی
    و اصولا سبز رو پوست نمیگیرند تا رنگش به همون صورت زیبا حفظ شه
    فقط با سفید اینکار رو میکنند که اون هم بعد از پوست گرفتن تبدیل به سوپ میشه ، و جالب اینکه پوست سفید آنقدر سفته که بعد از جوشاندن، باز هم له نمیشه

    AntwortenLöschen

Kommentar veröffentlichen

Beliebte Posts